Παρασκευή, 10 Φεβρουαρίου 2017

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού ποιους υπηρετεί;

Επειδή η αγορά στην Ελλάδα είναι “ελεύθερη” έχει δημιουργηθεί η επιτροπή ανταγωνισμού. Σκοπό έχει να διορθώνει τις στρεβλώσεις που δημιουργούνται στην αγορά, δηλαδή καρτελ, ολιγοπώλια, τεχνικές ελέγχου των τιμών, αισχροκέρδια κλπ.
Οι πολίτες παρακολουθούν τις τιμές να ανεβαίνουν, νομίζοντας λόγω της “ενημέρωσης” από τα ΜΜΕ, πως οι αυξήσεις οφείλονται μόνον στις αυξήσεις του ΦΠΑ, του κόστους λειτουργίας κλπ των επιχειρήσεων.
Δεν μας λένε όμως πως γίνεται με αποπληθωρισμό, δηλαδή θεωρητικά με πτώση στις τιμές, οι τιμές να ανεβαίνουν; Φίλε μου, δεν είμαι ειδήμων στα οικονομικά. Κάποια λίγα γνωρίζω. Αν ενημερωθείς λίγο από διάφορες πηγές στο διαδίκτυο τότε, θα καταλάβεις πως όλα τριγύρω αλλάζουν και όλα το ίδιο μένουν όπως λέει και το τραγούδι. Θα καταλάβεις ότι η ελληνική νοτροποία μας οδηγεί στην οικονομική και κοινωνική καταστροφή.
Φταίμε και εμείς που δεν ενημερωνόμαστε στα οικονομικά. Σήμερα τα πάντα είναι οικονομία. Οι οικονομικοί δείκτες ανεβάζουν και κατεβάζουν κυβερνήσεις για τις οποίες καλείσαι να ψηφίσεις με βάση όσα σου λένε.
Αν γνωρίζεις κάποια λίγα από τα οικονομικά στην ελλάδα, δεν ξέρω αν θα θελήσεις να ξαναπάς στην κάλπη ή όταν βρεις ευκαιρία, να θέσεις κάποια ερωτήματα στον βουλευτή της περιοχής σου για να διαπιστώσεις, ότι δεν ξέρει τι του γίνεται.
Και δεν ξέρει γιατί οι βουλευτές, ξέρουν μόνον να τάζουν. Ξέρουν το επικοινωνιακό παιχνίδι και όχι την ουσία, δηλαδή το τι πρέπει πραγματικά να κάνουν, για να βοηθήσουν τον τόπο. Την ουσία την αφήνουν στους αρχηγούς των κομμάτων που σε συνεργασία με τους ξένους που τους στηρίζουν, πελεκάνε την Ελλάδα εδώ και πολλές δεκαετίες.
Ποτέ οι υποψήφιοι πρωθυπουργοί που πήγανε σε Λονδίνο και Η.Π.Α. για να συζητήσουν με μεγάλους επενδυτές, δεν μας είπαν τι προτάσεις τους έκαναν για να έρθουν. Τι τους υποσχέθηκαν σχετικά με το ασφαλιστικό, το επίπεδο των μισθών στον ιδιωτικό τομέα. Αποκλείεται φίλε μου να πήγαιναν και να τους έλεγαν τις γενικολογίες που λένε σε εμάς.
Θα τους χαιρετούσαν οι ξένοι επενδυτές στο πρώτο δεκάλεπτο. Έξω ξέρουν με στοιχεία, να λένε τι θα κάνουν όταν γίνουν πρωθυπουργοί.
Στην Ελλάδα όμως λένε άλλα και άλλα κάνουν. Όλοι τους. Φυσικά υπάρχουν και κάποια κόμματα που λένε και αυτά διάφορα. Αυτά τα κόμματα βολεύονται με κάθε κατάσταση και κυβέρνηση. Τα νοιάζει να είναι στην βουλή και να πληρώνονται και να είναι σταρς στα δημοσιογραφικά πάνελ και σε κινητοποιήσεις που κάνουν για να γίνει η ζωή των πολλών δύσκολη.
Το παρακάτω άρθρο σε κάνει να απορείς ποιον υπηρετεί αυτή η επιτροπή.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 
Αθέμιτες εμπορικές πρακτικέςΟυσιαστικά, αυτό που καταγγέλλει ο ΣΒΒΕ αφορά μια αθέμιτη εμπορική πρακτική στις οποίες η ελληνική αγορά είναι συνηθισμένη. Τόσο στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, όσο και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού αλλά και στο σύνολο της αγοράς, είναι διάχυτη η αίσθηση ότι η αγορά σε ένα μεγάλο βαθμό κατακλύζεται από αθέμιτες πρακτικές. Δυστυχώς, ωστόσο, είναι δύσκολο να αποδειχθούν στην πράξη οι περισσότερες από τις πρακτικές αυτές, καθώς οι επιχειρήσεις λαμβάνουν τα μέτρα τους για να μη γίνουν αντιληπτές.
Οι πιο διαδομένες στρεβλώσεις του ανταγωνισμού, όπως έχει διαπιστώσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, είναι οι εξής:1. Οριζόντιες συμπράξεις μεταξύ προμηθευτών ή αγοραστών. Πρόκειται για συμφωνίες μεταξύ των ανταγωνιστών για τον καθορισμό των τιμών, τον περιορισμό της παραγωγής και τον καταμερισμό της αγοράς. Η συγκεκριμένη πρακτική έχει ως αποτέλεσμα τη διατήρηση των τιμών σε υψηλά επίπεδα.
2. Κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης -αποκλειστικότητα. Πρόκειται για συμβατικές ρήτρες αποκλειστικότητας και παροχής οικονομικών κινήτρων για την εξασφάλιση αποκλειστικότητας (π.χ. εκπτώσεις πίστης, εκπτώσεις στόχου, δωρεάν παροχές). Το αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής είναι ο αποκλεισμός των προμηθευτών που ανταγωνίζονται τη δεσπόζουσα επιχείρηση.
3. Στρατηγικές συμμαχίες αγοραστών. Πρόκειται για συμφωνίες που συνάπτονται μεταξύ ανταγωνιζόμενων αγοραστών με σκοπό την από κοινού αγορά ορισμένων εισροών. Η συγκεκριμένη πρακτική αποτελεί ένα μέσο για τον αποκλεισμό της πρόσβασης ανταγωνιστών σε βασικές εισροές υπό ανταγωνιστικές συνθήκες, αθέμιτη συνεργασία μεταξύ ανταγωνιστών στις αγορές επόμενων σταδίων.
4. Εφαρμογή προκαθορισμένων τιμών λιανικής. Πρόκειται για περιορισμό της δυνατότητας του μεταπωλητή να προσδιορίσει την τιμή πώλησης για τους τελικούς καταναλωτές (καθορισμός τιμών μεταπώλησης), με αποτέλεσμα να υπάρχει περιορισμός του ανταγωνισμού ως προς τις τιμές.
5. Προώθηση συγκεκριμένου σήματος. Αποτελεί την υποχρέωση ή πρόγραμμα παροχής κινήτρων που αναγκάζει τον αγοραστή να καλύπτει σχεδόν το σύνολο των αναγκών του σε μια συγκεκριμένη κατηγορία με αγορές από έναν μόνο προμηθευτή για δεδομένο χρονικό διάστημα. Εχει ως αποτέλεσμα τον περιορισμό του ανταγωνισμού μεταξύ των σημάτων (διασηματικού ανταγωνισμού) εντός των καταστημάτων και/ή αποκλεισμός της αγοράς σε ανταγωνιζόμενους και δυνητικούς προμηθευτές
6. Προϊόντα ιδιωτικού σήματος. Πρόκειται για τα προϊόντα που κατασκευάζονται από τρίτους σε προηγούμενα στάδια της αλυσίδας προσφοράς και πωλούνται με το σήμα άλλων λιανοπωλητών. Η συγκεκριμένη πρακτική μπορεί να οδηγήσει στον πιθανό περιορισμό προμηθευτών ανταγωνιζόμενων προϊόντων και τον περιορισμό του διασηματικού ανταγωνισμού εντός των καταστημάτων.
7. Δικαιώματα εισόδου (Entry/listing fees). Πρόκειται για τα ποσά που απαιτούν ορισμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ προκειμένου να τοποθετήσουν ή να τοποθετήσουν σε προνομιακή θέση τα προϊόντα του προμηθευτή. Τα ποσά αυτά εμφανίζονται ως προωθητικές ενέργειες ή χορηγούνται χωρίς παραστατικά (φορολογική παράβαση). Η συγκεκριμένη πρακτική οδηγεί στον αποκλεισμό των ανταγωνιζόμενων προμηθευτών.
8. Οι συμφωνίες αποκλειστικής προμήθειας. Πρόκειται για την άμεση ή έμμεση υποχρέωση που οδηγεί έναν προμηθευτή να πωλεί μόνο σε έναν αγοραστή, με αποτέλεσμα να αποκλείονται άλλοι αγοραστές.
9. Οι ενδοομιλικές συναλλαγές (tranfer pricing). Πρόκειται για τις συναλλαγές που πραγματοποιούνται μεταξύ του ίδιου ομίλου επιχειρήσεων και που αποσκοπούν στη χειραγώγηση των τιμών αλλά και στη φορολόγηση των κερδών εκτός των ελληνικών συνόρων.
Εκτός ελέγχου το transfer pricing
Οι παραβάσεις μέσω των ενδοομιλικών συναλλαγών αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα δεν ελέγχονται. Το νομοθετικό πλαίσιο είναι ασαφές και πλέον η εποπτεία των “ελέγχων” από το 2013 έχει μεταφερθεί στο υπουργείο Οικονομικών, αντί του υπουργείου Ανάπτυξης που επόπτευε τον τομέα και κατά καιρούς επέβαλε κάποια πρόστιμα. Γνώστες του θέματος επισημαίνουν ότι μέσω του transfer pricing, πολλές επιχειρήσεις είτε φοροδιαφεύγουν, είτε πωλούν ακριβότερα στην Ελλάδα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες που δραστηριοποιούνται.
Οι κυριότερες βασικές παραβάσεις που παρατηρούνται στις ενδοομιλικές συναλλαγές είναι οι εξής:
– Θυγατρικές αγοράζουν από τις μητρικές τους σε υψηλές τιμές προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οι τιμές είναι “φουσκωμένες” έτσι ώστε να παρουσιάζουν μεγάλο κόστος και να αποφεύγουν τη φορολόγηση κερδών στην Ελλάδα.
– Μια θυγατρική λιανικής προχωράει σε ειδική συμφωνία αγοράς προϊόντων από θυγατρική προμηθευτικής. Παράλληλα, συμφωνία κάνουν και οι μητρικές σε παγκόσμιο επίπεδο. Όμως το όφελος δεν αποδίδεται στη θυγατρική λιανικής αλλά στη μητρική της εταιρεία.
– Τέχνασμα αποτελούν και τα υψηλά δικαιώματα χρήσης σημάτων που χρεώνουν οι μητρικές εταιρείες τις θυγατρικές. Οι χρεώσεις είναι υψηλές έτσι ώστε να αποφεύγουν τη φορολόγηση στη χώρα μας, εμφανίζοντας υψηλό κόστος.
– Ένα ακόμα κόλπο είναι ο δανεισμός με υψηλό κόστος των θυγατρικών από τις μητρικές εταιρείες. Με αυτό τον τρόπο δικαιολογούνται αφενός αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα και αφετέρου οι αυξημένες τιμές των προϊόντων τους.
– Κάποιες εταιρείες εμφανίζουν για πολλά χρόνια ζημίες και προβλήματα ρευστότητας. Με αυτό το τέχνασμα, τα κέρδη τους μεταφέρονται σε άλλες χώρες όπου δραστηριοποιούνται με χαμηλότερους συντελεστές φορολόγησης.
Απόσπασμα: euro2day.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ἅγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς Χωρίς Χριστό ἀχριστεύεσαι καί ἀχρηστεύεσαι! Όσο λιγότερη πίστη έχουμε, τόσο περισσότερη είναι ή στεναχώρια μ...