Απόσπασμα:
π. Χρ.: Και κάνοντας αγώνα πνευματικό και
λέγοντας συνέχεια την ευχή, φθάνει στην κάθαρση του νου και της καρδιάς;
π. Στ.: Η κάθαρσις είναι πολυετής. Δεν είναι
της μιας ημέρας ή της δεύτερης ή της πρώτης εβδομάδος και τα
λοιπά. Χρειάζεται χρόνια για να καθαριστεί ο άνθρωπος από όλες τις
αδυναμίες που έχει, και από όλα τα πάθη. Δηλαδή να καθαρισθεί ο νους από τους
λογισμούς. Γιατί καθαρίζονται πρώτα οι πράξεις, κόβονται οι συνήθειες, ένας
καπνίζει, ένας χαρτοπαίζει, ο άλλος κάνει το άλφα, ο βήτα κάνει το γάμα. Λοιπόν
κόβονται πρώτα οι συνήθειες, ύστερα κόβονται οι επιμέρους πράξεις. Κατόπιν
αρχίζει ένας αγώνας έντονος, με το διάβολο, που ως λέων ωρυόμενος ζητά να
καταπιεί τον οποιονδήποτε, και έχουμε και εμείς πείρα οι ίδιοι, πόσο λυσσομανεί
όταν μας πολεμά γιατί θέλει να κερδίσει την ψυχή μας, και στο κάτω - κάτω της
γραφής μας ζηλεύει κιόλας γιατί θα του πάρομε και τη θέση.
π. Χρ.: Απαντήσατε στο λογισμό που είχα να
σας κάνω τώρα. Γιατί μας πολεμάει τόσο πολύ τους ανθρώπους αυτός ο μισόκαλος;
Τόσο πολύ; Διαβάσατε το λογισμό μου, ήταν… Αμέσως λέγοντας αυτά, μου
δημιουργήθηκε αυτή η απορία, γιατί τόσο πολύ; Θα του πάρομε τη θέση;
π. Στ.: Ε, βεβαίως θα του πάρομε τη θέση.
Αυτός δεν έπεσε;
π. Χρ.: Έπεσε.
π. Στ.: Έπεσε, εξαιτίας του εγωισμού και της
υπερηφάνειας, σκέφθηκε ισοθεΐα. «Και θήσω τον θρόνον μου υπεράνω του ουρανού,
των ουρανών, και έσομαι όμοιος του Υψίστου». Έπεσε ο διάβολος, έμεινε ένα κενό
επάνω, θα το καταλάβομε εμείς!
π. Χρ.: Θα μπορούσε να φθάσει στη θέωση, εάν
δεν έπεφτε εξαιτίας της αλαζονείας του; Ο σκοπός του ανθρώπου, δεν είναι η
θέωσις γέροντα;
π. Στ.: Είναι η
θέωσις, αφού καθαρισθεί απ’ τα πάθη, και εφόσον έρθει σε μια περίοδο
φωτισμού, κατόπιν έρχεται η θέωσις.
π. Χρ.: Άρα, ο άνθρωπος επέλεξε, λάθος δρόμο
για να φθάσει στη θέωση, διότι ο μισόκαλος ο διάβολος δεν του είπε «θα γίνεται
θεοί, και σεις», άρα λοιπόν του υποδεικνύει, έναν άλλον τρόπον, από αυτόν τον
τρόπον που υπέδειξε ο Θεός. Ό,τι κάνει μάλλον και σε μας σήμερα: «Έλα τώρα, που
θα πας στην εκκλησία, έλα τώρα που θα εξομολογηθείς, έλα τώρα να γλεντήσεις, να
διασκεδάσεις, να χαρείς τη ζωή σου» και επέρχεται κάποια ώρα αιφνιδίως ο
θάνατος…
π. Στ.: Και ο άνθρωπος βρίσκεται μακράν του
Θεού.
π. Χρ.: Μακράν του Θεού!
π. Στ.: Πρέπει να επιμένουμε, να επιμένουμε,
να επιμένουμε, στην πράξη της προσευχής, και ειδικότερα τη ευχής, πρέπει να
επιμένομε όσο μπορούμε περισσότερο. Αυτό θα μας βοηθήσει, κατόπιν στην τήρηση
των εντολών, η τήρησις των εντολών θα μας βοηθήσει στο να προσευχόμεθα,
αυξάνεται η διάθεσίς μας για προσευχή και μελέτη και προσεκτική ζωή. Αυτό μας
απομακρύνει απ’ το κακό, καλλιεργούνται έτσι οι αρετές, εκτοπίζεται σιγά - σιγά
η δύναμις του διαβόλου, καθίσταται δύναμις – αδυναμία.
π. Χρ.: Μου προκύπτει άλλο ερώτημα γέροντα.
Όποιος λέει την ευχή, πολεμείται περισσότερο απ' το διάβολο;
π. Στ.: Επειδή χρησιμοποιεί περισσότερο το
όνομα του Ιησού Χριστού, πολεμείται περισσότερο στην αρχή, κατ’ αρχάς, για να
του κόψει τη φόρα, να του κόψει την διάθεση, να τον απογοητεύσει, να του πει
«έλα, όσο λες την ευχή, τόσο αυξάνονται και οι πειρασμοί» είναι ο πρώτος
λογισμός, «επομένως λοιπόν, σταμάτησε αυτού του είδους την προσευχή, κάνε αυτές
τις κοινές προσευχές που έχεις να κάμεις, και σου είναι υπέρ αρκετές, πας και
στην εκκλησία, και όλα είναι καλά».
π. Χρ.: Αυτή η ευχή, χρησιμοποιείται μόνο για
τους ζώντες ή μπορούμε να την χρησιμοποιήσομε και για τους κεκοιμημένους;
π. Στ.: Α, βεβαίως, μπορούμε …
π. Χρ.: δηλαδή έχω τύχει γέροντα σε
ενταφιασμό, μοναχού ή μοναχής και βλέπω εκεί κάνουν κομποσκοίνι και λεν: «Κύριε
Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησον την ψυχήν της δούλης σου ή του δούλου σου»
και λοιπά. Και μού ’χει δημιουργηθεί αυτό το ερώτημα …
π. Στ.: Και μάλιστα κάνουν και το σημείο του
Σταυρού,
π. Χρ.: Κάθε φορά που λένε …
π. Στ.: Ναι, ακριβώς: «Κύριε Ιησού Χριστέ
ανάπαυσε τον κεκοιμημένον δούλο σου Ιωακείμ μοναχό».
π. Χρ.: Είναι η ίδια η ευχή που λέμε και για
τον εαυτό μας;
π.
Στ.: Ακριβώς
Μας συγχωρείτε για το μονοτονικό και τυχόν λάθη ορθογραφίας.
Η ομιλία αυτή έχει ήδη δημοσιευτεί
σαν video στο Internet, στην παρακάτω διεύθυνση http://www.youtube.com/watch?v=ocJR7zgxmj8&feature=related
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου