….«Τὸ πρακτικὸ μυαλὸ κοιτάζει ποιὸ εἶναι τὸ συμφέρον καὶ τὸ ὠφέλιμο γιὰ
τὴν ὑλικὴ ζωὴ καὶ γιὰ τὴν ἀσφάλειά της· δὲ μπορεῖ νὰ πετάξει ἐλεύθερο ἐκεῖ
ποὺ τὸ καλεῖ ὁ Χριστός.Μιὰ θρησκεία ποὺ παραγγέλνει κάποια πράγματα ποὺ εἶναι ὁλότελα ἀνάποδα
ἀπὸ ὅ,τι νοιώθει τὸ πρακτικὸ μυαλό, μπορεῖ νὰ εἶναι γιὰ πρακτικοὺς ἀνθρώπους;
Πῶς νὰ παραδεχθῇ ὁ πρακτικὸς ἄνθρωπος πὼς δὲν ὠφελεῖται σὲ τίποτα ἂν κερδίσῃ τὸν
κόσμον ὅλον;
Πῶς, αὐτὸς ὁ θετικὸς ἄνθρωπος νὰ θυσιάσει ὅλα τὰ χεροπιαστὰ τούτου τοῦ
κόσμου, κυνηγώντας τοὺς ἴσκιους τῆς μέλλουσας ζωῆς; «Οἱ βιαστὲς ἁρπάζουνε τὴ
βασιλεία τοῦ Θεοῦ», λέγει ὁ Χριστός. Μπορεῖ νὰ εἶναι βιαστὴς ὁ πρακτικὸς ἄνθρωπος,
ποὺ τὰ μετρὰ ὅλα καὶ δὲν ριψοκινδυνεύει ποτέ;
Πρακτικοὶ ἤτανε οἱ Φαρισαῖοι, οἱ Ρωμαῖοι, ὁ ἴδιος ὁ Ἰούδας, ποὺ
φρόντιζε τόσο πολὺ γιὰ τὸ γλωσσοκόμο. Ὁ πρακτικὸς ἄνθρωπος δὲ μπορεῖ νὰ μὴν εἶναι
καχύποπτος, πονηρός, κι᾿ ὁ Χριστὸς εἶπε στοὺς Ἰουδαίους: «Πῶς μπορεῖτε νὰ μιλᾶτε
ἀγαθά, ἀφοῦ εἶστε πονηροί»;
Ἡ Σαμαρείτιδα δὲ καταλάβαινε τί τῆς ἔλεγε ὁ Χριστός, ἐπειδὴ τὸ μυαλό
της ἤτανε πρακτικό, καὶ σὲ καιρὸ ποὺ τῆς μιλοῦσε γιὰ «τὸ ὕδωρ τὸ ζῶν τὸ ἀλλόμενον
εἰς ζωὴν αἰώνιον», αὐτὴ μιλοῦσε γιὰ τὸ φυσικὸ νερό, «γιὰ νὰ μὴ διψᾷ, καὶ νὰ
πηγαίνῃ στὸ πηγάδι νὰ τ᾿ ἀνεβάζῃ μὲ τὸν κουβᾶ», «ἵνα μὴ διψῶ, μηδὲ ἔρχομαι ἐνθάδε
ἀντλεῖν».
Πρακτικοὶ ἤτανε οἱ Ἑβραῖοι τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, κολλημένοι στὸ ἐπίγειο
συμφέρον, καὶ γι᾿ αὐτό, ὅσα τοὺς ὑποσχέθηκε ὁ Θεός, τὶς «επαγγελίες», τὶς
καταλαβαίνανε γιὰ ὑλικές με τὸ ὑλικὸ φρόνημά τους...
Λοιπόν, οἱ πρακτικοὶ ἄνθρωποι, ποὺ εἶναι καὶ μικρολόγοι, τὰ ζητήματα τῆς
θρησκείας τὰ βλέπουνε καὶ τὰ κρίνουνε μὲ τὸν ὠφελιμιστικὸν τρόπο ποὺ δουλεύει τὸ
μυαλό τους.
Αὐτοὶ εἶναι ποὺ ἀγαπᾶνε τὶς καινοτομίες στὴ λατρεία καὶ σὲ ὅλα τὰ ἐκκλησιαστικὰ
πράγματα. Αὐτοὶ θέλουνε τὴ συντόμεψη τῶν ἀκολουθιῶν, αὐτοὶ δείχνουνε ὑπερβολικὴ
φροντίδα γιὰ τὰ ἀναπαυτικὰ καθίσματα τοῦ ναοῦ, γιὰ τὴν ἐξωτερικὴ τάξη καὶ
καθαριότητα, γιὰ τὸν συγχρονισμὸ τῆς λατρείας μὲ εὐρωπαϊκὴ μουσική, μὲ
φυσικὴ σαρκικὴ εἰκονογράφηση, μὲ τὴν ἀλλαγὴ τοῦ κάθε τί ποὺ βαστᾶ ἀπὸ τὴν
παράδοση, μὲ τὴν κατάργηση τελετουργικῶν διατάξεων, καὶ τέλος, μὲ τὴν ἀλλαγὴ τῆς
ἐξωτερικῆς μορφῆς τῶν κληρικῶν:
Κατὰ τὴν γνώμη τους τὸ ράσο πρέπει νὰ καταργηθῇ, κι᾿ ὁ παπὰς νὰ φορᾷ πανταλόνι
καὶ σακκάκι ὅπως ὅλοι οἱ ἄνδρες, πρέπει οἱ ἱερεῖς νὰ κόψουν τὰ μαλλιὰ καὶ
τὰ γένεια τους, νὰ ξουρίσουνε τὸ μουστάκι τους, «για νὰ εἶναι
καθαροί».
Βλέπετε πὼς οἱ πρακτικοὶ ἄνθρωποι προσέχουνε πολύ, ὅπως εἶπα καὶ πρίν, «τὸ
ἔξωθεν τοῦ ποτηρίου καὶ τῆς παροψίδος».
Λοιπόν, μὲ τὶς σοφὲς καὶ βαθυστόχαστες ὑποδείξεις τους δὲν θὰ εἶναι
παραμελημένοι καὶ λεροὶ σὰν τὸν ἅγιο Γιάννη, σὰν τὸν ἅγιο Ἀντώνιο, σὰν τὸν ἅγιο
Χρυσόστομο, σὰν τὸν ἅγιο Κοσμᾶ τὸν Αἰτωλὸ μὲ τὴν γιδότριχα, ἀλλὰ θὰ κάνουνε
ταχτικὰ τὸ μπάνιο τους, θὰ συχνοξουρίζονται, καὶ θὰ μοσκοβολοῦνε, ὅπως ὅλοι οἱ
σημερινοὶ πολιτισμένοι, ἀκόμα κ᾿ οἱ γκάγκστερς, οἱ μεγάλοι ἀπατεῶνες, οἱ ἄνθρωποι
τῶν πάρτυ, τῶν ἱπποδρομίων, τῶν πλάζ, κλπ»….
Απόσπασμα
Εκ του ιστολόγιου: Προσέξτε αγαπητοί τι λέει ο φωτισμένος Φώτης
Κόντογλου για δύο πράγματα που τα συναντούμε πλέον μάλλον πολύ συχνότερα από
ότι, όταν έγραφε το παραπάνω κείμενο:
1. «μὲ φυσικὴ σαρκικὴ εἰκονογράφηση». Ολοένα και περισσότερο,
ακόμη και ιστολόγια του Ορθοδόξου Χριστιανικού «χώρου», βάζουνε εικόνες του
Χριστού και της Παναγίας με «φυσική σαρκική εικονογράφηση». Εικόνες που έχουν
έντονο το ανθρώπινο στοιχείο. Δηλαδή, όμορφο (ίσως και ξανθό) Ιησού Χριστό με
έντονα μακριά μαλιά και μούσι, την Παναγία με έντονα χαρακτηριστικά.
Αυτά είναι Δυτικά «μικρόβια». Εμείς ο Χριστιανοί Ορθόδοξοι, κινούμαστε
στην Αγιογραφία, στο απλό, στο πνευματικό, στο ασκητικό. Για αυτό αγαπητοί μου,
οι μορφές του Θεανθρώπου και της Μεγαλόχαρης και των Αγίων, είναι απλές, ασκητικές,
χωρίς έντονα χρώματα και τονισμένα ανθρώπινα στοιχεία.
Δεν δίνουν οι αγιογραφίες μας έμφαση στη σάρκα, αλλά στο πνεύμα.
Η Ορθοδοξία κινείται στο χώρο της Πνευματικής ζωής. Όχι της Υλιστικής ζωής.
Δε θα αγαπήσουμε τον Ιησού Χριστό και τη Παναγία γιατί είναι όμορφοι στις εικόνες.
Δεν αγαπάει ο Χριστιανός Ορθόδοξος με το μάτι.
Αγαπάει με την καρδιά. Στην καρδιά μας απευθύνεται ο Λόγος του Θεού. Και απευθύνεται, μέσω της απλότητας και όχι του εντυπωσιασμού που διεγείρει τη φαντασία (μέσα από εντυπωσιακές εικόνες που αναπαριστούν τις μορφές του Θεανθρώπου, της Μεγαλόχαρης και των Αγίων μας).
2.«οἱ ἱερεῖς νὰ κόψουν τὰ μαλλιὰ καὶ τὰ γένεια τους, νὰ
ξουρίσουνε τὸ μουστάκι τους».
Δεύτερο στοιχείο που από τότε έκανε την εμφάνισή του. Ιερείς κουρεμένοι
και με περιποιημένα γένια ή και μούσι. Είναι δυνατόν να συμβαίνουν αυτά;
Ποια είναι τα πρότυπα αυτών των ιερέων και προσέχουν τόσο πολύ την
εξωτερική τους εμφάνιση;
Καλώς αναφέρει ο Φώτης Κόντογλου κινούμενος Άγιο - Πατερικά:
«Λοιπόν, μὲ τὶς σοφὲς καὶ βαθυστόχαστες ὑποδείξεις τους δὲν θὰ
εἶναι παραμελημένοι καὶ λεροὶ σὰν τὸν ἅγιο Γιάννη, σὰν τὸν ἅγιο Ἀντώνιο, σὰν τὸν
ἅγιο Χρυσόστομο, σὰν τὸν ἅγιο Κοσμᾶ τὸν Αἰτωλὸ μὲ τὴν γιδότριχα, ἀλλὰ θὰ
κάνουνε ταχτικὰ τὸ μπάνιο τους, θὰ συχνοξουρίζονται, καὶ θὰ μοσκοβολοῦνε, ὅπως ὅλοι
οἱ σημερινοὶ πολιτισμένοι, ἀκόμα κ᾿ οἱ γκάγκστερς, οἱ μεγάλοι ἀπατεῶνες, οἱ ἄνθρωποι
τῶν πάρτυ, τῶν ἱπποδρομίων, τῶν πλάζ, κλπ»
Ο Θεός να μας λυπηθεί για όσα κάνουμε, για το δρόμο
που πήραμε και καμαρώνουμε και από πάνω.
Α.Η.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου