Τώρα λοιπόν, αδελφοί μου Χριστιανοί, σας βαστά η ψυχή σας, αντί να
ευχαριστήτε και να δοξάζετε τον γλυκύτατο Ιησού Χριστό, τον Θεό και Πατέρα και
Πλάστη σας, εσείς να τον ατιμάζετε και να τον υβρίζετε με τα διαβολικά έργα που κάνετε τις ημέρες
της Ανάστασής Του; Αυτός να πάθη τόσα και τόσα, για να θανατώση την
αμαρτία, και εσείς πάλι να την ζωντανεύετε; Αυτός να αναστηθή, για να σας
αναστήση από τα κακά, και εσείς πάλι να γκρεμίζεσθε σε αυτά; Και πότε; Σε
εκείνες τις ίδιες ημέρες που αυτός σας ανέστησε.
Ω μεγάλη αχαριστία! Ω
ανήκουστη σκληροκαρδία των Χριστιανών! Εσείς που όλη την αγία Τεσσαρακοστή
και την Μεγάλη Εβδομάδα σηκώνετε τα χέρια σας και προσεύχεσθε και τον σταυρό
σας κάνετε, και όταν έλθη το Πάσχα, τολμάτε πλέον
τα χέρια αυτά να τα κάνετε όργανα της αμαρτίας και να
παίζετε λύρες και ντέφια και άλλα διαβολικά παιχνίδια;
Εσείς που με την γλώσσα αυτή και τα χείλη σας κοινωνείτε το Σώμα και
το Αίμα του Χριστού και ψάλλετε τόσα πνευματικά και θεϊκά άσματα την ημέρα του
Πάσχα, και έπειτα με αυτήν την ίδια την γλώσσα και χείλη
να τραγουδάτε και να λέτε πορνικά και διαβολικά τραγούδια; Εσείς που
με τα πόδια σας στέκεσθε στον Ναό του Θεού και κάνετε μετάνοιες και κλίνοντας
τα γόνατα σας προσκυνείτε τον παντοκράτορα Θεό, και όταν έρχεται η Λαμπρή, σας
βαστά η καρδιά να κτυπάτε τα ίδια τα πόδια σας; Να
πηδάτε σαν τους τράγους; Να χορεύετε σαν τρελλοί και δαιμονισμένοι;
Και με τις άτακτες αυτές κινήσεις σας να προσκυνήτε τον διάβολο; Εσείς
τέλος πάντων γίνεσθε ναός του Θεού και του Αγίου Πνεύματος στις άγιες ημέρες
της Τεσσαρακοστής και του Πάσχα και εσείς οι ίδιοι πάλι να γίνεστε ναός του
διαβόλου και των πονηρών πνευμάτων με τα σατανικά παιχνίδια και με τους χορούς και τα τραγούδια;
Αυτά είναι πράγματα, που δεν ταιριάζουν· είναι πράξεις, που δεν σμίγουν,
διότι ποιά ένωσι έχει το φως με το σκοτάδι; Ο διάβολος με τον Χριστό; Ο ναός
του Θεού με τον ναό των ειδώλων; Καθώς λέει ο Παύλος· «Μην κάνετε αταίριαστους
δεσμούς με απίστους. Γιατί ποιά σχέσι μπορεί να έχη η δικαιοσύνη με την
ανομία; Ή τί κοινό υπάρχει ανάμεσα στο φως και στο σκοτάδι;» (Β’ Κορ. 6, 14).
Καθώς λοιπόν λέμε ότι κατά το Πάσχα και τις ημέρες της Λαμπρής δεν
πρέπει οι Χριστιανοί να παίζουν παιχνίδια και να χορεύουν και να τραγουδούν,
έτσι παρομοίως λέμε ότι δεν πρέπει τις ημέρες του
Πάσχα να ρίχνουν οι Χριστιανοί τουφέκια ή πιστόλια ή μάσκουλα και άλλα όμοια
πυροβόλα. Διότι ο αναστημένος Χριστός, όχι μόνο δεν τα χρειάζεται αυτά,
αλλά απεναντίας τα μισεί και τα αποστρέφεται· α)
διότι από αυτά τραυματίζονται πολλοί άνθρωποι, πολλές φορές μάλιστα και
σκοτώνονται· β) διότι αυτά με τον θόρυβό τους δεν αφήνουν τους Χριστιανούς να
ακούσουν την ακολουθία και τα πνευματικά τροπάρια και τα άσματα της αναστάσεως.
Και αν κατά τα παλιά χρόνια υπήρχε το μπαρούτι και αυτά τα πυροβόλα
όπλα και τα έριχναν οι Χριστιανοί κατά το Πάσχα, είναι
βέβαιο πως όλοι οι άγιοι και θείοι Πατέρες θα έγραφαν σχετικά με αυτά και θα
αγωνίζονταν να σταματήσουν μία τέτοια κακή και εθνική συνήθεια· διότι των
εθνικών είναι αυτή η συνήθεια να ρίχνουν με αυτά κατά τις γιορτές τους
και όχι των Χριστιανών· διότι των Χριστιανών συνήθεια είναι να κτυπούν
μόνο τις ιερές καμπάνες και τα σήμαντρα και να ψάλλουν το Χριστός Ανέστη και τα
άλλα χαροποιά άσματα της αγίας Αναστάσεως.
(Πηγή: «Χρηστοήθεια των Χριστιανών», Αγίου Νικοδήμου
Αγιορείτου, Λόγος Β’, Μεταφραστής: Βενέδικτος Ιερομόναχος Αγιορείτης, Εκδότης:
Συνοδία Σπυρίδωνος Ιερομονάχου Νέα Σκήτη Αγίου Όρους, Έτος έκδοσης: 2010)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου