Ἡ φιλαυτία μητέρα τῶν παθῶν
«Ὅλη αὐτή τήν περίοδο τῆς
Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς λέγεται ἡ πολύ γνωστή εὐχή τοῦ ἁγίου Ἐφραίμ:
«Κύριε καί Δέσποτα τῆς ζωῆς μου, πνεῦμα ἀργίας, περιεργείας,
φιλαρχίας καί ἀργολογίας μή μοι δός. Πνεῦμα δέ σωφροσύνης,
ταπεινοφροσύνης, ὑπομονῆς καί ἀγάπης
χάρισέ μοι τῷ σῶ δούλῳ. Ναί Κύριε Βασιλεῦ, δώρησαί μοι τοῦ ὁρᾶν
τά ἐμά πταίσματα καί μή κατακρίνειν τόν ἀδελφόν μου». Κατά
βάθος ὅλα αὐτά τά αἰτήματα ἀποβλέπουν στό νά ἐλευθερωθοῦμε ἀπό
τήν φιλαυτία, ἡ ὁποία κατά τούς ἁγίους
Πατέρας εἶναι ἡ ρίζα ὅλων τῶν κακῶν.
Πρίν προχωρήσω ὅμως στό θέμα, θά ἤθελα νά διαβάσουμε γιά λίγο τήν πολύ χαριτωμένη ἑρμηνεία τοῦ ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου στούς λόγους τοῦ ἀποστόλου Παύλου, στήν Β΄ πρός Τιμόθεον ἐπιστολή, κεφ. γ΄: «ἔσονται γάρ οἱ ἄνθρωποι φίλαυτοι, φιλάργυροι, ἀλαζόνες, ὑπερήφανοι, βλάσμημοι, γονεῦσιν ἀπειθεῖς, ἀχάριστοι, ἀνόσιοι, ἄστοργοι, ἄσπονδοι, διάβολοι,ἀκρατεῖς,ἀνήμεροι, ἀφιλάγαθοι, προδόται, προπετεῖς, τετυφωμένοι, φιλήδονοι μᾶλλον ἤ φιλόθεοι».
Ἄς δοῦμε μερικά ἀπό αὐτά, πῶς τά ἑρμηνεύει ὁ ἅγιος
Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, ὁ ὁποῖος εἶναι πατερικός ἑρμηνευτής τῆς Καινῆς Διαθήκης:
«Εὐθύς βάλλει ὁ Ἀπόστολος τό πρῶτον πάθος ἀπό ὅλα τά πάθη
καί τήν πρώτην ρίζαν ὁπού γεννά ὅλα τά κακά, ἤγουν τήν
φιλαυτίαν, διατί φυσικῶ τῷ τρόπω, πρῶτον
τινάς ἀγαπᾶ τόν ἑαυτόν του καί ἔπειτα διά τόν ἑαυτόν
του ἀγαπᾶ καί
τούς ἄλλους ἀνθρώπους καί τά ἄλλα τοῦ κόσμου
πράγματα.
Εἶναι λοιπόν ἡ φιλαυτία
μία ἄτακτος φιλία τοῦ ἑαυτοῦ μας, ἀπό τήν ὁποίαν
νικώμενοι κάμνομεν ὅλα τά κακά καί τά πάθη διά νά θεραπεύσωμεν τόν ἑαυτόν
μας καί ἡ ὁποία μᾶς κάμνει νά μή στοχαζώμεθα καί νά θέλωμεν τό καλόν
του πλησίον μας ἀλλά μόνον τό ἐδικόν μας, διότι φίλαυτος
λέγεται ἐκεῖνος ὁ ἄνθρωπος, ὁπού φιλεῖ μόνον
τόν ἑαυτόν του, ἀπό τό ὁποῖον ἀκολουθεῖ τό νά
μή φιλῆ οὔτε τόν ἑαυτόν του».
Απόσπασμα άρθρου: Περί φιλαυτίας και ελευθερίας (+Αρχιμ. Γεώργιος
Καψάνης, Καθηγούμ. Ι. Μονής Οσίου Γρηγορίου)
+Ἀρχιμανδρίτου
Γεωργίου
Καθηγουμένου Ἱερᾶς
Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου
(Ἀπόσπασμα ἀπό
τήν Ἐτήσια Ἔκδοση της Ι. Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου Ἁγίου Ὅρους,
Περίοδος Β΄, Ἔτος 2010, Ἀριθμός 35, σελίδες 85 -119)
(Πηγή ηλ. κειμένου: anavaseis.blogspot.com)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου