Μελέτημα 21ο
Ο Ησύχιος για την προσευχή γράφει τα εξής: «Καθώς είναι αδύνατο να
ζήσει κανείς χωρίς ψωμί και νερό, έτσι είναι αδύνατο χωρίς την προσευχή του νου
και την καθαρότητα της καρδιάς να νιώσει η ψυχή κάτι το πνευματικό ή να πράξει
κάτι που ν’ αρέσει στο Θεό ή να ελευθερωθεί από την κατά διάνοια ενεργουμένη
αμαρτία και όταν ακόμα την αποφεύγει στην πράξη από το φόβο της κολάσεως».
Και ο Ησύχιος ο Πρεσβύτερος συμπληρώνει: «Καθώς είναι αδύνατον άνθρωπος που περπατάει στη γη να
μην αναπνέει τον αέρα τούτον, έτσι είναι αδύνατο να
καθαρίσουμε την καρδιά μας από τους εμπαθείς λογισμούς και να διώξουμε
απ’ αυτήν τους νοητούς εχθρούς δαίμονες χωρίς τη
συχνή επίκληση του Κυρίου Ιησού! Εκείνος που δεν έχει ευχή καθαρή από
πονηρούς λογισμούς, αυτός δεν έχει τα απαιτούμενα όπλα, για να μαστιγώνει με
την ευχή και να καταφλέγει τους δαίμονες! Μεγάλο όντως αγαθό, δοκιμασμένο με
την πείρα, παραλάβαμε από τους Πατέρες, τη συνεχή
επίκληση του Κυρίου Ιησού κατά των δαιμόνων, με την οποία και μόνον όποιος θέλει
μπορεί να καθαρίσει την καρδιά του!
Και η Αγία Γραφή επιβεβαιώνει: «Ισραηλίτες, ετοιμάζεστε, για να επικαλείστε το Όνομα
Κυρίου του Θεού»
και «Συνεχώς
να προσεύχεσθε»,
και «Χωρίς εμένα τίποτα δεν μπορείτε να
κάνετε» και «Ο μένων εν εμοί καγώ εν αυτώ, ούτος φέρει
καρπόν πολύν». Μεγάλο λοιπόν αγαθό είναι η ευχή και όλων των αγαθών
περιεκτικόν, διότι καθαρίζει την καρδιά, μέσω της οποίας ο Θεός φανερώνεται στους
πιστούς.
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Σιναίτης μας δίνει τις πιο κάτω συμβουλές για την
ευχή: «Από
τους Πατέρες άλλοι μεν ορίζουν να λέμε ολόκληρη την ευχή, δηλαδή «Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ
του Θεού, ελέησον με»,
άλλοι δε το μισό, δηλαδή «Ιησού,
Υιέ του Θεού, ελέησον με» που
είναι ευκολότερο. Πρέπει όμως να ξέρουμε ότι κανένας δεν μπορεί να πει Κύριον
τον Ιησούν, άν δεν έχει μέσα του το Άγιον Πνεύμα! Και πάλιν άλλοι από τους
Πατέρες με το στόμα, άλλοι δε με το νου διδάσκουν να λέγεται η ευχή. Εγώ – λέει ο Άγιος – συνιστώ και με τα δύο, δηλαδή και με το στόμα
και με το νου, και τούτο να γίνεται μέχρις ότου με την ενίσχυση του Αγίου
Πνεύματος μπορέσει ο νους συνέχεια να εύχεται»
Όσον αφορά τη στάση μας την ώρα της προσευχής, λέει: «Να λέμε την ευχή ή καθισμένοι
σε σκαμνί, που είναι και κουραστικό ή στη συνέχεια στο στρώμα του κρεββατιού
μας για λίγο, που δίνει άνεση. Οφείλει δε διαρκώς να κάθεται, δια τον ειπόντα: «Κατά
την προσευχή να υπομένετε υποφέροντες». Να μη σηκώνεται γρήγορα, από την κούραση που νιώθει
στην προσευχή, για να συνηθίσει αδιαλείπτως να λέει την ευχή.
Έτσι με σκυμμένο το κεφάλι και συγκεντρωμένο το νου στην
καρδιά να επικαλείσαι τον Κύριο να σε
βοηθήσει. Και όταν δοκιμάζει ακόμη πόνους στους ώμους και το κεφάλι να επιμένεις
καρτερικά με θέρμη και ζέση καρδιάς!...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου