Μπορείτε να διαβάσετε ή να
κατεβάσετε (download) το υπόλοιπο βιβλίο εδώ : Η
νοερά άθλησις – Συλλογή διδασκαλιών των Αγίων Πατέρων και πεπειραμένων ασκητών
περί της προσευχής του Ιησού Χριστού.
Ὅποιος στερεῖται τῆς νοερᾶς προσευχῆς,
καμιά ἄλλη προσευχὴ δέν κατέχει ὀρθῶς. Μόνον ἡ νοερὰ
προσευχὴ εἶναι ἡ πραγματικὴ προσευχὴ καὶ ἡ περισσότερο εὐάρεστη ἐνώπιον
τοῦ Θεοῦ.
΄Η νοερὰ προσευχὴ πρέπει νὰ ἀποτελέσει τὴν ψυχὴν
τοῦ οἰκιακοῦ ἐκκλησιαστικοῦ εὐχολογίου. Ἐφ᾽ ὅσον ὅμως στοὺς δι᾽ εὐχολογίων
προσευχόμενους, δὲν συνοδεύεται ἡ προσευχή τους μὲ τήν νοερὰ, αὐτή ἔχει μόνον ὄψη
προσευχῆς, χωρὶς νὰ εἶναι τέτοια. Διότι τί εἶναι προσευχή;
Προσευχὴ εἶναι ἀναφορὰ πρὸς τὸν Θεὸν τοῦ νοὸς καὶ τῆς καρδιᾶς, πρὸς δοξολογίαν, πρὸς εὐχαριστίαν
στόν Θεό καὶ πρὸς αἴτησιν παρ᾽ αὐτοῦ ἀναγκαίων πνευματικῶν ἀγαθῶν.
Ὁ νοῦς τοῦ ἀνθρώπου λαμβάνει θέση, ἐντὸς τῆς
καρδίας, ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ, μετ᾽ ἐπιγνώσεως καὶ πλήρης ἀξιοπρεποῦς εὐλαβείας
προσφέρει ἐνώπιόν Του τὴν καρδιά του, διὰ τῆς πρὸς Αὐτὸν θερμῆς ἀγάπης. Ἰδού ἡ
νοερὰ προσευχή! Ὅμως τέτοια ὀφείλει νὰ εἶναι καὶ κάθε ἄλλη προσευχή.
Τὸ τυπικὸ εὐχολόγιο, τὸ οἰκιακὸν ἢ τὸ ἐκκλησιαστικό,
προσφέρει σ’ αὐτὴν μόνον τὸ σχῆμα τοῦ λόγου, τὸν τύπο, τὴν ψυχὴν ὅμως ἢ τὴν οὐσία
τῆς προσευχῆς φέρει δυνάμει ὁ κάθε προσευχόμενος μέσα στὸν νοῦ καὶ τὴν καρδιά
του..
Ὅλη ἡ ἐκκλησιαστική εὐχητικὴ τάξη μας, καὶ
γενικῶς ὅλες οἱ προσευχές, εἶναι πλήρεις μὲ νοερές ἐπικλήσεις πρὸς τὸν Θεό. ᾿Ἐκεῖνος
ποὺ ἐκτελεῖ τίς προσευχὰς αὐτές δὲν ἀποφεύγει τὴν νοερὰ αὐτὴν ἐπίκληση, ἔστω καὶ
μὲ λίγη προσοχή. Ἐκτός ἂν εἶναι τελείως ἀπρόσεκτος.
Επίσκοπος Θεοφάνης ο
έγκλειστος. «Επιστολαί προς διάφορα πρόσωπα». εκδ. 1892, σελ. 381.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου