Από τον γέροντα Παίσιο τον Αγιορείτη:
Αγαπούσε
την Πατρίδα και έλεγε: «Καί η Πατρίδα είναι μια μεγάλη οικογένεια». Δεν επεδίωκε το εθνικό μεγαλείο, την δόξα
και την ισχύ με την κοσμική έννοια, αλλά την ειρήνη, την πνευματική άνοδο και
την ηθική ζωή των πολιτών, για να μας βοηθάει και ο Θεός. Ούτε επιζητούσε
την ασφάλεια για να απολαμβάνουν οι άνθρωποι τις ανέσεις τους. Σε κάποιον
Έλληνα θερμό πατριώτη πού ζούσε στην Αμερική και προσπαθούσε να προβάλλη την
Ελλάδα, συνέστησε ν' αγωνισθή για να αγιάση καί ύστερα να προβάλλη σωστά
και πνευματικά και την Ελλάδα.
Όπως οι Προφήτες του Ισραήλ συμμετείχαν στην
ζωή του έθνους ενεργά με τον τρόπο τους, προσεύχονταν, θρηνούσαν, έλεγχαν
βασιλείς, κήρυτταν μετάνοια και προφήτευαν για τα επερχόμενα δεινά, το ίδιο και
ο Γέροντας δεν ήταν αδιάφορος και απαθής στα θέματα της Πατρίδος. Ο προφήτης
(Ησαίας) δεν ήταν εθνικιστής που έλεγε: «Δια Σιών ου σιωπήσομαι». Το ίδιο και ή
στάση του Γέροντα ήταν καθαρά πνευματική.
Ενώ ζούσε
εκτός κόσμου, αγωνίσθηκε όσο λίγοι για το καλό της Πατρίδος. Αξιοθαύμαστη ήταν
ή δραστηριότητα και η προσφορά του στα εξωτερικά εθνικά θέματα μας. Μιλούσε εναντίον
των ανθελληνικών ρευμάτων, των πλαστογράφων της ιστορικής αληθείας, και κυρίως
εναντίον των αδίκων εδαφικών διεκδικήσεων σε βάρος της Ελλάδος, των Σκοπιανών,
«Πανσλαυϊστών», Αλβανών, Τούρκων κ.α. Έλεγε:
«Ο ένας θέλει την Θεσσαλονίκη, ο άλλος θέλει να φθάση μέχρι την Λάρισα, ο άλλος
θέλει το Αιγαίο. Μα τέλος πάντων δεν υπήρχε ποτέ Ελλάδα;».
Επεσήμαινε τους εθνικούς κινδύνους, πριν ακόμη φανούν.
Βοήθησε πολλούς να δουν ξεκάθαρα τις ξένες προπαγάνδες σε βάρος της Πατρίδος,
και όσοι είχαν θέσεις και ευαισθησία έλαβαν τα ανάλογα μέτρα. Σχετικά με το
Μακεδονικό, αναφέρει ανώτατος αξιωματικός: «Εγώ ήμουν μέσα στα πράγματα και δεν
είχα πάρει είδηση. Ο Γέροντας μου άνοιξε τα μάτια. Στην αρχή παραξενευόμουν και
έλεγα:
"Τι είναι αυτά πού λέγει ο Γέροντας και από που τα ξέρει"; Έπειτα κατάλαβα. Ο Γέροντας ήδη από το 1977, όταν πήγε στην Αυστραλία, ανέφερε το «Μακεδονικό»……Ο άγιος Αρσένιος (ο Καπαδόκης) έλεγε πριν από την Ανταλλαγή: "Την Πατρίδα μας θα την χάσουμε, αλλά πάλι θα την βρούμε".
"Τι είναι αυτά πού λέγει ο Γέροντας και από που τα ξέρει"; Έπειτα κατάλαβα. Ο Γέροντας ήδη από το 1977, όταν πήγε στην Αυστραλία, ανέφερε το «Μακεδονικό»……Ο άγιος Αρσένιος (ο Καπαδόκης) έλεγε πριν από την Ανταλλαγή: "Την Πατρίδα μας θα την χάσουμε, αλλά πάλι θα την βρούμε".
Ρωτήθηκε ό
Γέροντας, πότε θα ελευθερωθεί η Κύπρος, και απάντησε: «Η Κύπρος θα ελευθερωθεί,
όταν μετανοήσουν οι Κύπριοι. Να κάνετε
πνευματικές βάσεις για να διώξουν τις βάσεις των Τούρκων, των Άγγλων και
των Αμερικανών». Έβλεπε δηλαδή το
Κυπριακό ως πνευματικό θέμα, όχι ως εθνικό ή πολιτικό, και ότι η λύση του
θα προέλθει από την μετάνοια του λαού και την προσευχή.
Βλέποντας τον από Ανατολάς κίνδυνο για την Θράκη,
μετέβη στην Κομοτηνή για να στηρίξη εκχριστιανισθέντες Μουσουλμάνους. Ήθελε να
παραμείνη μαζί τους για ένα διάστημα για να βοηθήση.
Στα θέματα
της Πατρίδος δεν ήθελε οι Χριστιανοί να είναι αδιάφοροι. Πολύ λυπόταν που έβλεπε
πνευματικούς ανθρώπους να επιζητούν να βολευθούν οι ίδιοι και να μην
ενδιαφέρονται για την Πατρίδα. Ο καημός του και ή απορία του ήταν πώς οι
υπεύθυνοι δεν αντιλαμβάνονται που οδηγούμαστε. Ό ίδιος από παλαιά διέβλεπε την
σημερινή κατάσταση και ανησυχούσε, αλλά δεν διέσπειρε τις ανησυχίες του στον
κόσμο. Έλεγε: «Από το κακό πού επικρατεί σήμερα θα βγει μεγάλο καλό».
Λυπόταν
για την πνευματική κατάπτωση των πολιτών. Μιλούσε αυστηρά γι' αυτούς πού ψήφιζαν
αντιχριστιανικούς νόμους. Λυπήθηκε για την αλλαγή της γλώσσας και είπε: «Η
επόμενη γενεά θα φέρει Γερμανούς να μας μάθουν την γλώσσα μας, και τα παιδιά
μας θα μας φτύνουν». Έγραφε σε επιστολή του: «Αυτοί που κατάργησαν τα Αρχαία
πάλι θα τα ξαναφέρουν».
Δημοσίευσε ένα σύντομο κείμενο υποστηρίζοντας τον αγνότατο
πατριώτη και ευλαβέστατο ήρωα Μακρυγιάννη από τις
εναντίον του άδικες και ψευδείς κατηγορίες. Πέρα από την αποκατάσταση της
αληθείας, υπήρχε τότε, όπως και σήμερα, επιτακτική ανάγκη προβολής ενός ιδανικού
προτύπου προς μίμηση για τους πολιτικούς ηγέτες, αλλά και για υποβοήθηση του
λαού να αποκτήσει ορθά πολιτικά κριτήρια στην επιλογή των κυβερνητών του Έθνους
μας.
Κάποιος
Πρωθυπουργός, του οποίου κατέκρινε δημοσίως ενέργειες επιζήμιες για το Έθνος και
την Εκκλησία, ζήτησε να τον συνάντηση στην Σουρωτή. Ό Γέροντας απάντησε: «Ας
έρθη, θα του τα ψάλω και μπροστά του». Είχε το ψυχικό σθένος αυτός ό πτωχός
καλυβίτης να υψώνη την φωνή του άφοβα μπροστά στους ισχυρούς της ημέρας.
Όταν
κάποιος πρόεδρος της Δημοκρατίας επισκέφθηκε το Άγιον Όρος, ο Γέροντας συνέστησε
στα μοναστήρια να μην τον δεχθούν, γιατί είχε υπογράψει τον νόμο περί των αμβλώσεων.
Από
Υπουργό πού θέλησε να βοηθήση γνωστό του Μοναστήρι δεν δέχθηκε τίποτε, γιατί ανήκε
σε κόμμα πού είχε υπογράψει αντιχριστιανικούς νόμους.
Ο Γέροντας ήταν άνθρωπος της ειρήνης καί της ενότητος. Δεν άνηκε
σε κανένα κόμμα. Ήταν υπεράνω κομμάτων. Απέρριπτε άθεα
πολιτικά κόμματα καί πολιτικούς πού είχαν σχέση με την Μασωνία, για την αθεΐα
τους και την πολεμική τους προς την Εκκλησία… (από το βιβλίο ο βίος του γέροντος Παισίου του Αγιορείτου, ιερομ.
Ισαάκ)
Είπεν ο αββάς Μακάριος: «Εάν
επιπλήττοντας κάποιον, αισθανθείς μέσα σου να κινείται οργή, ικανοποιείς δικό
σου πάθος και δεν σε υποχρεώνει κανείς να χάσεις τον εαυτό σου, για να σώσεις
άλλους» (από το μέγα Γεροντικό)
Είπε ο Αββάς Αντώνιος ότι θα έλθει καιρός που
οι άνθρωποι θα γίνουν μανιακοί (θααποκτήσουν μανίες διάφορες) και όταν δουν
κάποιο λογικό θα ξεσηκωθούν εναντίον του λέγοντας, εσύ είσαι μανιακός, γιατί
δεν είσαι σαν και εμάς! (από το Γεροντικό)
Προσέξτε
τα παιδιά και μην τα εμποδίζετε από την Βασιλεία των Ουρανών: «ὁ δὲ ྿Ιησοῦς εἶπεν· ἄφετε
τὰ παιδία καὶ μὴ κωλύετε αὐτὰ ἐλθεῖν πρός με· τῶν γὰρ τοιούτων ἐστὶν ἡ βασιλεία
τῶν οὐρανῶν». – Ματθ. ιθ14. Και «ὃς δ྿
ἂν σκανδαλίσῃ ἕνα τῶν μικρῶν τούτων τῶν πιστευόντων εἰς ἐμέ, συμφέρει αὐτῷ ἵνα κρεμασθῇ
μύλος ὀνικὸς εἰς τὸν τράχηλον αὐτοῦ καὶ καταποντισθῇ ἐν τῷ πελάγει τῆς θαλάσσης».
– Ματθ. ιη 6.
ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ:
Ἀπό τό βιβλίο «Τέσσερεις ὧρες μέ τόν γέροντα Παΐσιο1»:
Παρά τά
φαινόμενα καί τήν ἀναξιότητα τῶν μοναχῶν καί κληρικῶν, ἡ Ἐκκλησία εἶναι ἀκένωτη πηγή θαυμάτων. Παίρνει νερό καί τό κάνει Ἁγίασμα
- παίρνει ψωμί καί κρασί καί το κάνει Θεία Εὐχαριστία - παίρνει τόν ἄνθρωπο χῶμα
καί τόν κάνει Θεό! Αὐτά τά θαύματα πολλοί δέν τά βλέπουν. Γιατί, ἄν τά ἔβλεπαν,
δέν θά περιφρονοῦσαν ἤ μισοῦσαν τήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά θά τήν ἀγαποῦσαν,
θά τήν τιμοῦσαν καί δέν θά μιλοῦσαν γι’ αὐτήν με περιφρόνηση, ὅπως μιλοῦν.
+
+ +
«Ὅποιος σκύβει ταπεινά καί δέχεται τά
χτυπήματα ἀπό τούς ἄλλους, διώχνει τά δικά του ἐξογκώματα, ὀμορφαίνει
πνευματικά σάν Ἄγγελος καί ἔτσι χωράει ἀπό τήν στενή πύλη τοῦ Παραδείσου... Στόν οὐρανό δέν ἀνεβαίνει κανείς μέ τό
κοσμικό ἀνέβασμα ἀλλά μέ τό πνευματικό κατέβασμα. Ὅποιος βαδίζει χαμηλά,
βαδίζει πάντα μέ σιγουριά καί ποτέ δέν πέφτει...».
+
+ +
«Ἐάν θέλης νά βοηθήσης τήν Ἐκκλησία
διόρθωσε τόν ἑαυτό σου, καί ἀμέσως διορθώνεται ἕνα κομματάκι τῆς Ἐκκλησίας. Ἐάν
φυσικά αὐτό τό ἔκαναν ὅλοι, ἡ Ἐκκλησία θά ἦταν διορθωμένη».
+
+ +
Νά ἐλέγχετε
τίς σκέψεις σας, νά συγκρατεῖτε τά λόγια σας, νά κυριαρχεῖτε στά πάθη σας, να κάνετε
ἔργα πού ἀντέχουν στό φῶς τῆς ἡμέρας.
+
+ +
Ἄν στήν Ἐκκλησία
δεν λειτουργεῖ σωστά ἡ Σύνοδoς, ἤ στα Μοναστήρια ἡ Σύναξη, τότε, ἐνῶ μιλοῦμε
γιά ὀρθόδοξο πνεῦμα, ἔχουμε παπικό! Τό ὀρθόδοξο
πνεῦμα εἶναι νά λέῃ καί νά καταχωρεῖ ὁ καθένας τή γνώμη του, ὄχι νά μή μιλάῃ,
γιατί φοβᾶται, ἢ νά κολακεύῃ, γιά νά τά ἔχῃ καλά μέ τόν ἀρχιεπίσκοπο ἢ μέ τόν ἡγούμενο!
(ΜΕ ΠΟΝΟ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΑΝΘΡΩΠΟ)2
1 Σειρά «Σύγχρονες πατερικές μορφές»,
συγγραφέας Τάσος Μιχαλάς.
2 Σουρωτή Θεσσαλονίκης - 1998, σελ.
330.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου