Απόσπασμα:
«Χαλιναγωγεί
τη φαντασία του όταν ζωγραφίζει, γιατί αυτή εγκυμονεί πλάνες και αιρέσεις. Διδάσκει
ορθά τους αγράμματους και παροτρύνει τους μορφωμένους σε προσευχή, κατάνυξη και
λατρεία λογική. Επιχειρεί να μαλακώσει, να γλυκάνει, να χαλαρώσει την ψυχή από
τη νεύρωση της καθημερινής βιοπάλης και να την οδηγήσει στην αυθόρμητη
αναζήτηση του θείου.
Αναπαριστά τις μορφές των Αγίων με τρόπο απλό και εύστοχο. Αποφεύγει να
κραυγάσει με λαμπρά και φανταχτερά χρώματα, με ανατομικά άρτιο σχέδιο και
περίγραμμα, ρεαλιστικές φωτοσκιάσεις και όμορφα πλασίματα.
Επιχειρεί να γεφυρώσει τον κόσμο του με αυτόν του πνευματικού.
Βρίσκεται μετέωρος ανάμεσα στους δύο και καλεί τον πιστό να μεταμορφώσει τη ζωή
του από θνητή, υλική και πεπερασμένη σε αθάνατη και αληθινή.
Ο χαρακτήρας της Ορθόδοξης αγιογραφίας είναι σεμνός, κατανυκτικός, με
πνευματικό και όχι σωματικό κάλλος. Τα άγια πρόσωπα εικονίζονται «εν
αφθαρσία», με πνευματική και σωματική ρωμαλεότητα, με ανδρείο και γενναίο
φρόνημα, με ευθύτητα. Η εικόνα είναι η σκάλα που μας ανεβάζει στον Ουρανό, αλλά
και κατεβάζει τον Ουρανό στη γη. Είναι ένα σημείο συναντήσεως κτιστού και
άκτιστου, παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος, του «νυν» και «αεί».
Ιδιότητες της Βυζαντινής Αγιογραφίας
Η Βυζαντινή αγιογραφία:
1. Καταργεί το κοσμικό φως. Σε καμία Ορθόδοξη εικόνα δεν αποδίδεται
σκιά. Όλα είναι φωτεινά και ευδιάκριτα, επειδή φωτίζονται από τον Ανέσπερο Ήλιο
της Δικαιοσύvnς, τον Χριστό.
2. Καταργεί τον κοσμικό χώρο και χρόνο. Η εικόνα διατηρεί τα ιστορικά
στοιχεία και πλαίσια αυτού που απεικονίζει, αλλά δεν δεσμεύεται από αυτό. Ο
Τριαδικός Θεός είναι άχρονος και αχώρητος. Ο χώρος και ο χρόνος είναι ανθρώπινα
μεγέθη. Έτσι, η ορθόδοξη αγιογραφία δεν διστάζει να αποδεσμευτεί από τη
φυσιοκρατική αντίληψη της κοσμικής τέχνης.
3. Καταργεί την προοπτική. Δεν τηρείται η φυσική τάξη των πραγμάτων.
Αυτή η αντίστροφη προοπτική δηλώνει το μυστικό βάθος της εικόνας, που είναι το
σωτηριώδες έργο του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού…
Αναδημοσίευση από: artion magazine
[www.artionrate.gr], Περιοδικό για ρτη ζωή, τη γνώση, την πνευματικότητα,
Τεύχος 3ο, Νοέμβριος 2011, Καλαμαριά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου