Αποσπάσματα:
Τον Ιούνιο 2019 το Defense News ανέφερε ότι το F-35 αντιμετώπιζε
τουλάχιστον 13 σοβαρές τεχνικές ανεπάρκειες κατά τη διάρκεια των επιχειρησιακών
δοκιμών, όπως απότομες μεταβολές στην πίεση της καμπίνας, μερικές σπάνιες
περιπτώσεις δομικής βλάβης σε υπερηχητικές ταχύτητες και απρόβλεπτη συμπεριφορά
κατά την εκτέλεση ελιγμών.
Τα F-35 που έχουν ήδη παραδοθεί έχουν αναδείξει νέα προβλήματα: υψηλό
κόστος λειτουργίας (35.000 δολάρια ανά ώρα πτήσης), έλλειψη ανταλλακτικών και
ανάγκη για νέα προσέγγιση στην ενημέρωση του λογισμικού. Αυτά τα προβλήματα
απαιτούν επειγόντως λύσεις. Οι εμπλεκόμενοι αξιωματούχοι διαβεβαιώνουν ότι
τίποτα δεν θα εμποδίσει το πρόγραμμα να προχωρήσει. Το αμερικανικό κράτος,
όμως, απαιτεί να επιλυθούν τα σοβαρά προβλήματα πριν αρχίσει η πλήρης παραγωγή.
***
Τα συνεχιζόμενα τεχνικά προβλήματα
Από τα 13 σημαντικά τεχνικά ζητήματα που είχαν αναφερθεί το 2019
(κατηγορία 1) υποβαθμίστηκαν σιωπηρά από το Πεντάγωνο πέντε από αυτά στην
κατηγορία 2. Η ανεπάρκεια κατηγορίας 1 μπορεί να προκαλέσει θάνατο, σοβαρό
τραυματισμό ή ασθένεια, απώλεια ή ζημιά στο αεροσκάφος ή τον εξοπλισμό του,
περιορίζει κρίσιμα το αξιόμαχο του χειριστή και εμποδίζει το αεροσκάφος να
αποδώσει καλά.
Συγκριτικά, πρόβλημα κατηγορίας 2 απαιτεί παρακολούθηση, αλλά δεν
επηρεάζει τις λειτουργίες. Η υποβάθμιση των προβλημάτων δεν σημαίνει ότι έχουν
επιλυθεί. Εκπρόσωπος του προγράμματος δήλωσε ότι «δεν μπορεί να αποκαλύψει
πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που αυτά τα προβλήματα επιλύθηκαν ή
υποβαθμίστηκαν λόγω της διαβάθμισης ασφαλείας». Τα δε προβλήματα κατηγορίας 1
είναι απόρρητα.
Από αυτά που αποκαλύφτηκαν για την υποβάθμιση στην κατηγορία 2 είναι το
πρόβλημα του Αυτόνομου Συστήματος Πληροφοριών (ALIS), επειδή δεν πληροί τις
απαιτήσεις διασφάλισης πληροφοριών. Το σύστημα αποτελεί την ραχοκοκαλιά του
F-35. Χρησιμοποιείται από τους χειριστές σε όλα σχεδόν τα στάδια της πτήσης και
της συντήρησης του Joint Strike Fighter. Το σύστημα χρησιμοποιείται για τον
προγραμματισμό και την αποστολή αποστολών, την παραγγελία ανταλλακτικών, τη
συντήρηση μέσω επισκευών και την προβολή τεχνικών δεδομένων και παραγγελιών
εργασίας.
Επίσης, λανθασμένα δεδομένα αποθέματος συνεχίζουν να καθηλώνουν F-35. Η
ροή ανταλλακτικών από τόσους προμηθευτές καθυστερεί. Kάποια αεροσκάφη που
αντιμετώπισαν πρόβλημα με τις καλύπτρες μένουν στο έδαφος για πάνω από ένα
χρόνο. Επίσης τα F-35B και F-35C παρουσίασαν ασυνήθιστη πλευρική και διαμήκη
απόκριση ελέγχου πάνω από γωνία προσβολής 20 μοιρών. Ταυτόχρονα υπήρχαν
απροσδόκητα όρια ώσης στην πτήση κατά τις ζεστές μέρες.
***
Η τοποθέτηση του οπλισμού σε εσωτερικές αποθήκες για να διατηρηθεί η
ικανότητα στελθ (αόρατο από τα ραντάρ), επιτρέπει την μεταφορά μόνο δύο βομβών.
Αν πρέπει να προστεθούν εξωτερικά όπλα, το στελθ σχεδόν εξαφανίζεται. Η
δε προσαρμογή εξωτερικών πυλώνων ενδέχεται να επηρεάσει την επίστρωση με ειδική
επίχριση. Αν η εξωτερική επίχριση φθαρεί, ή γρατζουνιστεί, το αεροσκάφος πρέπει
να μεταβεί σε ειδικό εργαστήριο σε άλλη χώρα, για να αφαιρεθεί και να
επανατοποθετηθεί η επίστρωση.
Όλα τα παραπάνω προκύπτουν από αμερικανικές πηγές κι όχι από
ανταγωνιστές. Γι’ αυτό και πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη από όσους θέλουν να
εντάξουν το F-35 στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Πολύ περισσότερο όταν η
κατασκευάστρια εταιρεία λέει ότι η κατασκευή υποδομών για το F-35 θα απαιτήσει
μια πενταετία.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου