Τετάρτη 1 Δεκεμβρίου 2021

"Στις εκκλησιές, και κει μοντερνισμός, και μάλιστα πιο σιχαμερός"

Αλλά πάμε και παραπέρα: Στις εκκλησιές, και κει μοντερνισμός, και μάλιστα πιο σιχαμερός.
Παπάδες, ψάλτες, νεωκόροι, καντηλανάφτες, όλοι κοιτάζουνε ποιος θα ξεπεράσει τον άλλον στον μοντερνισμό.
Θέλουνε ξανθιούς Χριστούςμαντόνες κοκκινομάγουλες και σπανές, αγίους χαμογελαστούς, με κείνο το φαρισαϊκό μειδίαμα που έχουνε οι μοντέρνοι θεατρίνοι, α­διάφοροι για την Ορθοδοξία, νεωτεριστές που δεν θέ­λουνε το ράσο που φορούσε ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, μήτε το καμηλαύχι, μήτε το τυπικό της εκκλη­σίας, μήτε την κατανυκτική ψαλμωδία της, γιατί τους κάνει να νοιώσουνε το χάλι που βρίσκεται η ψυχή τους. 

Άξεστοι κι αμόρφωτοι από αληθινή θρησκευτική γνώση, μιλάνε ολοένα για νεωτερισμούς, για μεγάφωνα, για «αιθούσας διαλέξεων», για «ορατόρια», για «αλτάρια»  κλπ. Κοντά τους στέκονται και κάποιοι μουσικοσυνθέτες που «ενορχηστρώνουν» τους εκκλη­σιαστικούς ύμνους μας, χωρίς να έχουνε ιδέα τι είναι εκκλησία, τι είναι ο πνευματικός της χαρακτήρας, τι είναι η ελληνική ψυχή, και με επιπολαιότητα λεβαντίνικη φτιάνουνε κάποιες μουσικές χωρίς σύσταση, πολύφωνες χορωδίες με υστερικά ξεφωνητά από κάποια γυναικάρια και με χοντροφωνάρες, ξένες για τ’ αυτιά μας, ξένες για την καρδιά μας, ξένες για την ψυχή μας, και οι ίδιες ανούσιες και βλακώδεις για κάθε άνθρωπο που δεν τον έχει παραλύσει η ψευτιά.

Φώτης Κόντογλου

(Πηγή: «Ευλογημένο καταφύγιο», Εκδ. ΑΚΡΙΤΑΣ)

πηγή 

Επισήμανση ιστολογίου: Τα όσα αναφέρει ο Φώτης Κόντογλου, για την μεταστροφή της Ορθοδοξίας, προς τη Δύση στο όνομα του «νεωτερισμού» (και στην Αγιογραφία), μπορεί εύκολα να το διαπιστώσει κάποιος στις δύο εικόνες του Ιησού Χριστού, στο blog.

Η μία είναι Βυζαντινή Αγιογραφία και η άλλη είναι Αναγενησιακή Θρησκευτική Ζωγραφική, ή Δυτικού Τύπου Αγιογραφία.

Μία αγιογραφία, που τονίζει τα κοσμικά και ανθρώπινα χαρακτηριστικά των Αγίων Μορφών που απεικονίζει. Η Ορθοδοξία όμως δεν αναφέρεται στο κοσμικό πνεύμα, αλλά στο Ορθόδοξο Χριστιανικό. Η Βυζαντινή Αγιογραφία είναι αυτή που βοηθάει το πιστό, να μπει στο Πνεύμα της Ορθοδοξίας.

Υπάρχουν άρθρα στο blog για την μεγάλη διαφορά ανάμεσα στη Βυζαντινή (πνευματική θα έλεγα) Αγιογραφία και στη Δυτική (κοσμική, άνοστη πνευματικά Ζωγραφική).

Μόνον τους τίτλους τους να διαβάσει κάποιος, θα καταλάβει την διαφορά.

Νέα Εποχή και στα όσα εύστοχα αναφέρει ο Φώτης Κόντογλου; Ας το κρίνει ο καθένας.

Άρθρα:

Η Ποιοτική Διαφορά της Ορθόδοξης Αγιογραφία με την Δυτική.

Η Βυζαντινή Αγιογραφία και η διαφορά από τις άλλες μορφές τέχνης

Ο Βυζαντινός αγιογράφος Χαλιναγωγεί τη Φαντασία του όταν ζωγραφίζει, γιατί αυτήεγκυμονεί Πλάνες και Αιρέσεις. Η βυζαντινή ορθόδοξη αγιογραφία.

Η βυζαντινή ορθόδοξη αγιογραφία δεν είναι απλά μια «τέχνη», είναι ιερή τέχνη… Δεν είναι «φωτογραφία», είναι «εις Χριστόν παιδαγωγία»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ομιλία στον άγιο Μεγαλομάρτυρα Γεώργιο († Αρχ. Γεώργιος Καψάνης, Προηγούμενος Ι. Μ. Γρηγορίου Αγίου Όρους)

Ο άγιος Γεώργιος είναι ένας κατ’ εξοχήν αναστημένος άνθρωπος του Θεού και θυσιάζει όλη του την ζωή την καλομαθημένη. Και το μαρτύριό του ήτα...