Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου
«Έρχεται ο άρχοντας του κόσμου αυτού, αλλά δεν έχει πάνω μου καμμία
δύναμη» (Ιω. 14,30). Άρχοντα του κόσμου ονομάζει ο Κύριος τον διάβολο, και έτσι
ονομάζει και τους πονηρούς ανθρώπους. Διότι ο διάβολος δεν είναι άρχοντας του
ουρανού και της γης, διότι διαφορετικά όλα θα τα ανέτρεπε και όλα θα τα
κατέστρεφε. Είναι άρχοντας εκείνων που παραδίνονται σ’αυτόν. Γι’αυτό και τον
ονομάζει άρχοντα του σκότους και του αιώνος τούτου (Εφ. 6,2).
Γιατί, όμως, τον αποκαλεί άρχοντα του αιώνος και του
κόσμου αυτού; Επειδή σχεδόν ολόκληρη η
ανθρωπότητα σ’εκείνον παρέδωσε τον εαυτό της, και όλοι είναι δούλοι του
εκουσίως και με την προαίρεσή τους. Και στον Χριστό, ο Οποίος υπόσχεται
αμέτρητα αγαθά, ούτε προσέχει κανείς. Ενώ σ’εκείνον (στον διάβολο), που δεν
υπόσχεται τίποτε, αλλά στέλνει και στην κόλαση, όλοι υπακούουν.
Αλλά εάν είναι άρχοντας στον αιώνα αυτόν, και έχει περισσότερους
ανθρώπους από όσους έχει ο Θεός, και περισσότεροι υπακούουν σε αυτόν παρά στον
Θεό, εκτός από λίγους, αυτό συμβαίνει εξαιτίας της
δικής μας ραθυμίας (δηλαδή της δικής μας απροθυμίας, οκνηρίας,
αδιαφορίας, νωθρότητας).
Πότε επιτρέπει ο Θεός την επίθεσή του
εναντίον μας;
Και επιτρέπει ο Θεός την επίθεση του διαβόλου εναντίον μας, ή όταν θέλη
να σωφρονίση, ή όταν ζητή ικανοποίηση, ή όταν δοκιμάζη περισσότερο, όπως τον
Ιώβ. Βλέπεις τον διάβολο να μην πλησιάζη τον Ιώβ, ούτε να τολμά να έλθη κοντά
του, αλλά να φοβάται και να τρέμη (διότι ο Ιώβ ήταν άνθρωπος του Θεού).
Και γιατί λέω για τον Ιώβ; Διότι όταν επιτέθηκε ο διάβολος εναντίον του
Ιούδα, δεν τόλμησε να τον αρπάξη ολόκληρο και να μπει μέσα του, μέχρις ότου ο
Χριστός τον απέκοψε από την ιερή ομάδα των μαθητών. Αρχικά λοιπόν, τον πρόσβαλε
από έξω, δεν μπορούσε όμως να μπει μέσα του. Όταν
όμως, τον είδε να είναι αποκομμένος από την ιερή ομάδα, επιτέθηκε πιο
ορμητικά από κάθε λύκο, και δεν απομακρύνθηκε νωρίτερα παρά μόνον τότε, όταν
πια τον σκότωσε με τον διπλό θάνατο (δηλαδή ψυχικά και σωματικά).
Είναι κακούργο το θηρίο (ο διάβολος), και όλα τα κάνει και τα κινεί
εναντίον της σωτηρίας μας.
Απόδειξη της κακίας του
Έχεις φιλάνθρωπο Δεσπότη, τον Χριστό. Διότι προτιμά να βλασφημήται από
σένα με λόγια άσχημα, παρά να σε παραδώση στους δαίμονες για να μάθης έμπρακτα
πώς κυβερνούν οι δαίμονες. Διότι τότε, με την πείρα αυτή, θα γνώριζες καλά την
κακία τους.
Αλλά και τώρα μπορώ να σας την φανερώσω με ένα μικρό παράδειγμα.
Συνάντησαν τον Χριστό δύο δαιμονισμένοι (Ματθ. 8,28) βγαίνοντας από τους
τάφους, και οι δαίμονες Τον παρακαλούσαν να τους επιτρέψη να εισέλθουν στο
κοπάδι των χοίρων. Και τους επέτρεψε, και μπήκαν μέσα στο κοπάδι των χοίρων και
τους έρριξαν αμέσως στο γκρεμό.
Έτσι κυβερνούν οι δαίμονες. Αν και με τους χοίρους δεν είχαν κανένα
ιδιαίτερο λόγο. Ενώ με εσένα υπάρχει μία ασυμφιλίωτη μάχη, αθάνατη έχθρα και
ένας πόλεμος άσπονδος.
Γι’αυτό και ο Θεός τούς άφησε να ορμήξουν στο κοπάδι των χοίρων, για να
μάθης την κακία τους πάνω στα άλογα ζώα. Και είναι σε όλους φανερό, ότι το ίδιο
θα έκαναν και σε εκείνους τους δαιμονισμένους, αυτά δηλαδή που έκαναν και στους
χοίρους, αν οι δαιμονισμένοι, ακόμα και μέσα στην τρέλλα τους, δεν ήταν
αντικείμενο της Πρόνοιας του Θεού.
Και την κακία την βλέπεις όταν ταράσσουν και αναστατώνουν την ψυχή του
δαιμονισμένου. Και την φιλανθρωπία του Θεού την βλέπεις, όταν έναν άγριο και
τόσο δυνατό δαίμονα, που κατοικεί μέσα στον δαιμονισμένο και επιθυμεί να
καταγκρεμίση τον άνθρωπο, ο Θεός τον συγκρατή και τον εμποδίζη και δεν τον
αφήνη να χρησιμοποιήση όλη του τη δύναμη, αλλά του επιτρέπη να δείξη τόσο μόνο
τη δύναμή του, όσο είναι αρκετό για να
σωφρονίση τον άνθρωπο και να φανερώση την κακία του.
Υπό Βενεδίκτου Ιερομονάχου
Αγιορείτου
Έκδοσις: Συνοδία Σπυρίδωνος
Ιερομονάχου
Νέα Σκήτη Αγίου Όρους (2010)
Έκδοσις 14η
Αποσπάσματα
Κείμενο του Αγίου Ιωάννου του
Χρυσοστόμου από το οπισθόφυλλο του βιβλίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου