Απόσπασμα:
«Ας
επιβεβαιώσει επίσης τον λόγο ο Ίδιος ο Κύριος που ταλανίζει βέβαια τις πόλεις
στις οποίες έγιναν τα περισσότερα θαύματά του και όμως δεν μετανόησαν,
λέγοντας, «αλλοίμονό σου, Χοραζίν αλλοίμονό σου,
Βηθσαϊδά», και προσθέτει ότι «η γη των
Σοδόμων και της Γομόρρας θα είναι ανεκτότερη την ημέρα της κρίσεως, παρά
εσείς», προς εμάς όμως τί λέγει; «Αν δεν
ξεπεράσει η δικαιοσύνη σας τη δικαιοσύνη των Φαρισαίων και Γραμματέων, δεν θα
εισέλθετε στη βασιλεία των ουρανών».
Γιατί πριν από την παρουσία τού Κυρίου ούτε
για τους προς τον Θεό όρκους επιβαλλόταν καταδίκη μας ούτε για την μεταξύ μας
οργή και καταφρόνηση είχαμε νομοθετημένες τις ευθύνες, αλλ’ ούτε το με
εμπάθεια κοίταγμα ξένης γυναίκας θεωρούνταν για μας μοιχεία, ούτε το να
κατέχομε περιττά πράγματα και να μη δίνομε σε εκείνους που έχουν ανάγκη μας
αποδείκνυε ότι δουλεύομε στον Μαμμωνά με τη θέλησή μας, τώρα όμως θα δώσομε λόγο για όλες τις παραβάσεις αυτού του
είδους και θα μας ζητηθεί η ειλικρίνεια και η ακρίβεια όχι μόνο των έργων, αλλά
και των λόγων, και ούτε των λόγων μόνο, αλλά και
των λογισμών. Γιατί λέγει, «εάν ο οφθαλμός σου είναι πονηρός», δηλαδή ο
εσωτερικός λογισμός, «όλο το σώμα σου είναι πονηρό».
Είπε βέβαια «οφθαλμός» στον ενικό αριθμό, για να δείξει ότι με αυτόν ονομάζει
τον νου· γιατί του σώματος οι οφθαλμοί δεν είναι ένας.
Αυτό δήλωσε και με αυτό που πρόσθεσε, «όλο το σώμα σου θα είναι
πονηρό», γιατί, αφού είναι δύο οι οφθαλμοί τού σώματος, αν είναι μόνο ο ένας
τυφλός, δεν έχει όλο το σώμα την αβλεψία. Αλλά και από το ότι δεν είπε ότι ενεργεί
με πονηρό τρόπο, αλλ’ ότι είναι πονηρό, έδειξε φανερά ότι ομιλεί για την κακή
κατάσταση των παθών μέσα στην ψυχή σχετικά με την αμαρτία· γι’ αυτό και
προσθέτει λέγοντας, και «αν το μέσα σου φως», δηλαδή
ο νους και η διάνοια, «είναι σκότος, το σκότος», δηλαδή το σώμα και η αίσθηση,
«πόσο θα είναι;».
Αυτής της κακής κατάστασης που υπάρχει στα κρυφά υποδεικνύοντας τη
θεραπεία, παραγγέλλει να προσευχόμαστε στον Πατέρα που βρίσκεται στα κρυφά,
και να ασκούμε την ελεημοσύνη στα κρυφά, και
να καθαρίζομε μάλλον αυτό που υπάρχει μέσα στο ποτήρι, δηλαδή τον μέσα μας
άνθρωπο· γιατί έτσι και τα εξερχόμενα από το στόμα δεν θα μολύνουν ούτε θα
μιαίνουν τον άνθρωπο, αλλά κάθε λόγος του θα είναι προς αγιασμό του και
οικοδομή αυτών που τον ακούνε.
Και όχι μόνο αυτό, αλλά παραγγέλλει επίσης να έχει κανείς μαζί του για
επιβεβαίωση των αμφιβαλλομένων την ομολογία των πραγμάτων, για την οποία αλλού
ο Κύριος έλεγε· «να είναι το ναι σας ναι, και το
όχι σας όχι· το έξω από το ναι και από το όχι προέρχονται από τον πονηρό».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου