Απόσπασμα:
«Πραγματικά
εἶναι ἕνα σατανικό σχέδιο θανατώσεως ἡ σταύρωση. Γι᾿ αὐτό, ἐπειδή ἦταν
τόσο ἄθλιος καί ἐπονείδιστος θάνατος, ὁριζόταν ἀπό τήν ρωμαϊκή νομοθεσία
νά ἐφαρμόζεται μόνο σέ δούλους καί προδότες. Ἦταν ἡ σταύρωση τό σκληρότερο
καί τρομερώτερο βασανιστήριο.
Καί ὅλα αὐτά ἔπασχε ὁ ἀναμάρτητος, συγχωρώντας τούς σταυρωτές
Του καί προσευχόμενος καί παρακαλώντας τόν Πατέρα Του νά μήν τούς καταλογίση
τήν ἁμαρτία τους, διότι «δέν γνωρίζουν τί κάνουν».
Ὁ Κύριος ἔμεινε ζωντανός πάνω στόν Σταυρό περίπου ἕξι ὧρες, σέ
κατάσταση ἀνυπερβλήτου πόνου καί τελείας σωματικῆς ἐξαντλήσεως. Δέν δέχθηκε
προηγουμένως νά πιῆ τόν «ἐσμυρνισμένον οἶνον», ὁ ὁποῖος θά μετρίαζε τούς πόνους
Του. Ὁ θάνατός Του ἦταν πολυπαραγοντικός. Πολλά πράγματα ἔδρασαν γιά τήν
κατάληξη, μέ τελικό αἴτιο τήν ἀσφυξία μαζί μέ τήν κυκλοφορική ἀνεπάρκεια225.
Ὁ Χριστός δέν πέθανε σάν κοινός ἄνθρωπος, ἀλλά «δεσποτικῶς
ἀπέθνησκε»226. Μέ τήν θέλησή Του ἀφῆκε τό Πνεῦμα Του καί παρέδωσε τήν
ψυχή Του εἰς χεῖρας τοῦ Πατρός Του. «Προσκαλεῖ τόν
θάνατο μέ δυνατή φωνή, ὁ ὁποῖος δέν τολμᾶ νά Τόν πλησιάση, ἐάν δέν κληθῆ»227.
Ὅλοι οἱ ἄνθρωποι πρῶτα παραδίδουν τήν ψυχή τους καί ὕστερα κλίνουν τήν
κεφαλή τους. Ὁ Χριστός, ἀντιθέτως, πρῶτα ἔκλινε τήν κεφαλή καί ὕστερα παρέδωκε
τό Πνεῦμα Του.
Γιά νά διαπιστωθῆ ὁ θάνατος τοῦ Ἰησοῦ, ὁ στρατιώτης τρύπησε μέ τήν
λόγχη τήν πλευρά Του. Ἡ λόγχευση τῆς πλευρᾶς εἶναι ἕνα πραγματικά θανάσιμο
τραῦμα, πού κι ἄν ἀκόμη ζοῦσε ὁ Ἰησοῦς, ἡ
λόγχευση θά ἐπέφερε τόν θάνατο. Ἄν ὁ Ἰησοῦς ζοῦσε ἀκόμη, θά ὑπῆρχε μιά
συνεχής ροή αἵματος· ροή μέ σφύξεις, ἡ ὁποία θά μαρτυροῦσε τήν παρουσία
τῆς ζωῆς.
Ἀντίθετα, ἡ ἔλλειψη ἀντίδρασης καί ἡ ροή ὕδατος καί αἵματος
δείχνουν ὅτι ὁ Ἰησοῦς ἦταν ἤδη νεκρός. Ἡ ἐξ ἐπαφῆς βαθιά βύθιση τῆς κοφτερῆς
λόγχης στόν θώρακα τοῦ Ἰησοῦ, δείχνει ὅτι ἔτρωσε ἤ τήν καρδιά ἤ κάποιο
μεγάλο ἀγγεῖο, γιά νά τρέξη αἷμα καί ὕδωρ (στά ὁποῖα οἱ ἅγιοι Πατέρες
δίνουν θεολογική καί συμβολική σημασία, διότι ἑρμηνεύουν ὅτι συμβολίζουν
τά δύο μεγάλα Μυστήρια· τήν Βάπτιση τό ὕδωρ
καί τήν θεία Εὐχαριστία τό αἷμα).
Ὁ λογχισμός προκάλεσε τόν πνευμοθώρακα, τήν εἴσοδο δηλαδή ἀτμοσφαιρικοῦ
ἀέρος, ὄχι ἀπό τήν φυσική ἀναπνευστική ὁδό, ἀλλά ἔξω ἀπό τούς
πνεύμονες. Ἕνα φαινόμενο ἀσύμβατο μέ τήν ζωή.
Ἀκόμη καί ἄν δέν ὑπῆρχε κανένας ἄλλος ἐπιβαρυντικός παράγοντας
γιά τήν ἀναπνοή τοῦ ἐσταυρωμένου Χριστοῦ – πού ἦταν πλέον ἀνύπαρκτη
– ἕνα τέτοιο μεγάλο τραῦμα στόν θώρακα θά εἶχε καταργήσει τήν ἱκανότητα
τοῦ ἀναπνευστικοῦ Του συστήματος νά ἐκτελῆ τό ἔργο του καί θά τόν εἶχε
θανατώσει μέσα σέ λίγα λεπτά228.
Ἡ Παναγία μητέρα Του «τούς πόνους πού ἀπέφυγε κατά
τήν γέννηση, τούς δοκίμασε κατά τόν καιρό τοῦ πάθους, ὑπομένοντας καρτερικά τόν σπαραγμό τῶν σπλάχνων
της ἀπό τήν μητρική συμπόνοια, καί βλέποντας Αὐτόν, πού Τόν γνώρισε
Θεό κατά τήν γέννησή Του, νά φονεύεται ὡς κακοῦργος. Ἐδῶ ἐφαρμόζεται
ὁ λόγος “καί τήν δική σου τήν ψυχή θά τήν
διαπεράση ρομφαία”229»230.
Ὁ Χριστός, μαζί μέ τήν συμπάσχουσα καί θρηνωδοῦσα Μητέρα Του,
τίς Μυροφόρες, τόν Μαθητή «ὅν ἠγάπα» καί ὅσους λίγους ἀκόμη δέν Τόν ἐγκατέλειψαν,
εἶχε συμπάσχουσα καί τήν ἄψυχη κτίση.
Ἡ γῆ ἐσείετο, ὁ ἥλιος σκοτίσθηκε καί ἐκρύβη, οἱ πέτρες σχίσθηκαν,
τά μνημεῖα ἀνοίχθηκαν, τό καταπέτασμα τοῦ ναοῦ σχίσθηκε γιά τό ἀνοσιούργημα
τῆς θεοκτονίας.
Δέν ἀνεχόταν ἡ κτίση νά βλέπη τόν Δημιουργό
Της πάσχοντα σωματικῶς καί ὑβριζόμενο»
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ
213. Ἁγ. Δαμασκηνοῦ, Ἔκδοσις…,
ΕΠΕ 1, σ. 455–457.
214. Ματθ.
κς΄, 2.
215. Ἁγ. Χρυσοστόμου, Περί
Ὁμοουσίου, Λόγος Ζ΄,
ΕΠΕ
35, σ. 253.
216. Ἁγ. Χρυσοστόμου, Εἰς
τό κατά Ματθαῖον, Ὁμι-
λία ΝΔ΄, ΕΠΕ 11, σ. 189.
217. Ἁγ Δαμασκηνοῦ, Ἔκδοσις…,
ΕΠΕ 1, σ. 451.
218. Π. Σεραφείμ
Ρόουζ, στό βιβλίο τοῦ Ἀρχιμ. Δα-
μασκηνοῦ. Ἡ ζωή καί τά ἔργα του, τόμ. Α΄, Ἀ-
θήνα
2005, ἔκδ. Μυριόβιβλος, σ. 179–180.
219. Μακρῆ
Σπ., καθηγητοῦ τῆς ἀναισθησιολογίας
τοῦ ΑΠΘ. Ἡ Ἐπιστήμη
μπροστά στήν Σταύ-
ρωση καί στήν Ἀνάσταση
τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ,
Θεσσαλονίκη 2013, σ.
9.
220. Αὐτόθι,
σ. 8.
221. Αὐτόθι,
σ. 10.
222.
Κουτσάφτη Φιλίππου, ἔνθ᾿ ἀνωτέρω.
223. Β΄ τροπάριον
τῶν Αἴνων, ἦχ. Γ΄, Τῇ Μ. Παρα-
σκευῇ, Ἀκολουθία τῶν Παθῶν.
224. Ἁγ.
Δαμασκηνοῦ, Ὁμιλία εἰς τήν ἁγίαν Παρα–
σκευήν, ΕΠΕ 9, σ. 91–93.
225.
Κουτσάφτη Φιλίππου, ἔνθ᾿ ἀνωτέρω.
226. Ἁγ.
Θεοφυλάκτου, Εἰς τό κατά Λουκᾶν, PG 123,
1108.
227. Ἁγ.
Θεοφυλάκτου, Εἰς τό κατά Ματθαῖον, PG 123,
472CD.
228. Μακρῆ
Σπ., ἔνθ᾿ ἀνωτέρω, σ. 10–18.
229. Λουκ.
β΄, 35.
230. Ἁγ. Δαμασκηνοῦ, Ἔκδοσις…,
ΕΠΕ 1, σ. 487.
231. Ἁγ.
Νικολάου Καβάσιλα, Περί τῆς ἐν Χριστῷ
ζωῆς, Λόγος Ϟ΄,
ΕΠΕΦ 22, σ. 557.
232. Ἁγ.
Θεοφυλάκτου, Εἰς τό κατά Ματθαῖον, κεφ.
ΚΖ΄, PG 123, 469C.
233. [Ἁγ.
Χρυσοστόμου], Ὁμιλία Α΄, Εἰς τόν Σταυρόν
καί εἰς
τόν ληστήν, ΕΠΕ 36, σ. 11.
234. [Μ. Ἀθανασίου], Εἰς
τό Πάθος τοῦ Κυρίου καί εἰς
τόν
Σταυρόν, ΕΠΕ 12, σ. 75–77.
235. Ἰωάν.
ιγ΄, 31.
236. Ἁγ. Χρυσοστόμου, Εἰς
τήν Πεντηκοστήν, Ὁμι-
λία
Α΄, ΕΠΕ 36, σ. 307.
237. Ἁγ. Χρυσοστόμου, Εἰς
τό κατά Ἰωάννην, Ὁμι-
λία
Π΄, § α΄, PG 59, 433.
238. Ἁγ. Χρυσοστόμου, Εἰς
τήν Ἀνάληψιν, Ὁμιλία Β΄,
β΄, PG 50, 445.
239. Ἰωάν.
η΄, 28.
240. Ματθ.
κζ΄, 54.
241. Λουκ.
κγ΄, 48.
242. Ἁγ.
Θεοφυλάκτου, Εἰς τό κατά Λουκᾶν, κεφ. ΚΓ΄,
PG
123, 1100A΄.
243. Ἁγ.
Δαμασκηνοῦ, Λόγος εἰς τήν ἁγίαν Παρα-
σκευήν καί εἰς τόν Τίμιον
Σταυρόν, ΕΠΕ 9, σ. 79.
244. Ἁγ.
Χρυσοστόμου, Εἰς τό «Πάτερ, εἰ δυνατόν ἐ-
στι…», ΕΠΕ 26, σ. 99.
245. [Ἁγ.
Χρυσοστόμου], Ὁμιλία Α΄, Εἰς τόν Σταυ-
ρόν
καί εἰς τόν ληστήν, ΕΠΕ 36, σ. 13.
246. Ἁγ.
Κυρίλλου Ἱεροσολύμων, Κατήχησις ΙΓ΄ , ΕΠΕ
2,
σ. 17.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου