Τα αμαρτήματά σας είναι μεγάλα και φοβερά. Τίποτε όμως δεν υπερβαίνει
την άπειρη ευσπλαχνία του Θεού. Η άφεσις των αμαρτιών δεν δίνεται σύμφωνα με
την αξία μας, αλλά σύμφωνα με το έλεος του φιλανθρώπου Θεού. Ο Θεός είναι έτοιμος να συγχωρήση, όταν υπάρχη ειλικρινής
μετάνοια. Αυτό που κάνει τον άνθρωπο ανάξιο να συγχωρηθή δεν είναι το
μέγεθος των αμαρτιών, αλλά η αμετανοησία του. Μόλις μετανοήσατε με συντριβή και
εξομολογηθήκατε σας δόθηκε η άφεσις στον ουρανό. Κατά την εκφώνησι της
συγχωρητικής ευχής, αυτή η ουρανία απόφασις σας γνωστοποιήθηκε.
Το χειρόγραφο των αμαρτιών όλων των ανθρώπων το έφερε ο
Κύριος πάνω στον Σταυρό και εκεί με την θυσία Του το έσχισε. Στο μυστήριο της εξομολογήσεως έχουμε την εφαρμογή
στον κάθε εξομολογούμενο αυτής της θεϊκής ενεργείας. Μετά την εξομολόγησι ο
πιστός στέκεται ενώπιον του Θεού ακατάκριτος. Η αδυναμία της πίστεως σ’ αυτό
και η έλλειψις εμπιστοσύνης στο έλεος του Θεού προέρχονται από 5 τον εχθρό μας.
Αυτός κτίζει φράκτη ανάμεσα σε μας και στον Θεό. Η μετάνοια και η εξομολόγησις καταστρέφουν αυτό τον φράκτη. Γνωρίζοντας λοιπόν ο διάβολος ότι το μυστήριο αυτό
καταστρέφει τους κόπους του για την οριστική απώλεια των αμαρτωλών, προσπαθεί
με κάθε τρόπο ν’ ανακόψη την καρποφορία του, είτε απομακρύνοντάς μας τελείως
απ’ αυτό είτε σπείροντας αμφιβολίες για την δύναμί του και απελπισία για την
άφεσι των αμαρτιών. Η ολιγοπιστία και η απελπισία
είναι παγίδες του διαβόλου. Οπλισθήτε εναντίον του και αποκρούστε τα δόλια βέλη
του.
Ο Κύριος θέλει την σωτηρία όλων, άρα και την δική σας. Ο Κύριος
προσκαλεί όλους, άρα και σας . Το ενδιαφέρον που τώρα εκδηλώνετε για την
σωτηρία της ψυχής σας τι σημαίνει; Σημαίνει την πρόσκλησι του Κυρίου: «Δεύτε προς με… καγώ αναπαύσω υμάς» (Ματθ. 11, 28). Το
ενδιαφέρον αυτό είναι έργο δικό σας; Όχι! Ο Κύριος το έσπειρε. Και εφ’ όσον
Αυτός το έσπειρε, υπάρχει περίπτωσις ν’ αμφιβάλουμε αν θα μας χαρίση και την
σωτηρία; Αυτός που σας ενθαρρύνει να ζητάτε την συγχώρησι, ασφαλώς και θα σας
την χαρίση. Πλησιάστε Τον λοιπόν με πίστι και μην επιτρέπετε στον εχθρό να
σπέρνει ζιζάνια αμφιβολίας και απογνώσεως.
Ο διάβολος, λένε οι Πατέρες, μας διαβεβαιώνει πριν από την αμαρτία ότι
ο Θεός είναι εύσπλαχνος και συγχωρητικός. Όμως μετά την αμαρτία μας πειράζει
και μας συγχύζει λέγοντας: «Δεν υπάρχει για σένα σωτηρία». Προσπαθήστε να
στερεώνετε την πίστι σας και την ελπίδα της σωτηρίας. Συχνά
να ενθυμήσθε την παραβολή του ασώτου υιού. Δεν περίμενε ο πατέρας να
πλησιάση ο άσωτος κοντά του, αλλά έτρεξε ο ίδιος να τον συναντήση και να τον
σφίξη στην αγκαλιά του. Ο ουράνιος Πατήρ μας βεβαιώνει ότι δεν θέλει τον θάνατο
του αμαρτωλού. Ο Υιός του Θεού που βρίσκεται στα δεξιά του Πατρός, τι κάνει;
Διαρκώς πρεσβεύει για μας. Και το Πνεύμα το Άγιο; Και Αυτό επίσης πρεσβεύει για
μας με στεναγμούς αλαλήτους. Να τι συμβαίνει στον
ουρανό. Ενώ, αντίθετα, ο εχθρός θέλει να σας πείση ότι δεν υπάρχει για σας
σωτηρία από τον Θεό που παρωργίσατε. Και σεις πιστεύετε σ’ αυτόν τον
πλάνο και τον ψεύτη, ξεχνώντας ότι ο Θεός μια σκέψι και μια επιθυμία έχει: να
ελεή, να ελεή, να ελεή…».
«Λέτε ότι ο Θεός αποτελεί για σας την μόνη ελπίδα. Σωστό είναι αυτό και
έτσι πρέπει πάντοτε να σκέπτεσθε. Χωρίς το θέλημα του Θεού, χίλιες ανθρώπινες
ευεργεσίες δεν θα σας βοηθήσουν. Όμως η σκέψη σας
ότι εφ’ όσον είσθε αμαρτωλή δεν πρέπει να προσεύχεσθε, είναι ολότελα λανθασμένη.
Ο Κύριος αποστρέφεται τους αμαρτωλούς όταν παραμένουν αμετανόητοι. Όταν όμως
μετανοούν, τότε αφήνει όλους τους δικαίους, όπως ο καλός βοσκός τα
ενενηνταεννέα πρόβατα, και στρέφεται προς αυτούς με αγάπη και ευσπλαχνία».
«Πέσατε σε παράπτωμα; Σηκωθήτε. Ο Κύριος εκδηλώνει πλούσιο το έλεός Του
σε όποιον ειλικρινά μετανοεί. Αντίθετα ο εχθρός σας προτρέπει ύπουλα σε νέες
πτώσεις υποβάλλοντας την σκέψι ότι και χωρίς μετάνοια συγχωρεί ο Θεός: Αυτό
αποτελεί θανάσιμη πλάνη. Είναι φοβερό ν’ αμαρτάνη κανείς ελπίζοντας στο έλεος
του Θεού. Βέβαια το έλεος του Θεού είναι απέραντο, εμείς όμως είμαστε
περιωρισμένοι και όταν φθάσουμε στο σημείο να παύσουμε να μετανοούμε για τις
συχνές πτώσεις μας, τότε δεν αποτελούμε δοχείο κατάλληλο για να δεχθή την χάρι
και την ευσπλαχνία του Κυρίου. Να ενθυμήσθε αυτές τις σκέψεις και να αγωνίζεσθε
για τη σωτηρία σας με φόβο και τρόμο. Εφ’ όσον σας επισκέπτονται αρκετοί και
αναγκάζεσθε να συζητάτε μαζί τους λέγοντας πολλά, αυτό έχω να σας πω: Όταν μένετε μόνος καθαρίστε την ψυχή σας, όπως σκουπίζουν
ένα δωμάτιο. Ταπεινωθήτε 6 και θυμηθήτε τις θλιβερές πτώσεις του
παρελθόντος σας. Έτσι θ’ απαλλαγήτε από τον λογισμό ότι κάτι αξίζετε και ότι
κάνετε καλή εντύπωσι στους άλλους.
Η εγκράτεια από τα πάθη είναι το καλύτερο φάρμακο και συντελεί στην
μακροημέρευσι».
Απάνθισμα Επιστολών Αγ. Θεοφάνη του Εγκλείστου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου