Οι εταιρείες μέσων κοινωνικής
δικτύωσης παράγουν δισεκατομμύρια δολάρια σε διαφημιστικά έσοδα από ανήλικους
στις ΗΠΑ, σύμφωνα με νέα μελέτη
Σύμφωνα με μελέτη, εταιρείες μέσων κοινωνικής
δικτύωσης όπως το Instagram και το TikTok
αποκόμισαν πέρυσι στις ΗΠΑ διαφημιστικά έσοδα από ανηλίκους ύψους άνω των 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων (9,9
δισεκατομμύρια ευρώ).
Η έρευνα με επικεφαλής τη Σχολή Δημόσιας Υγείας
T.H. Chan του Χάρβαρντ είναι η πρώτη που εκτιμά τα ετήσια διαφημιστικά έσοδα
που αποδίδονται στους νεαρούς χρήστες των εν λόγω πλατφορμών.
«Καθώς οι ανησυχίες
για την ψυχική υγεία των νέων αυξάνονται, όλο και περισσότεροι υπεύθυνοι
χάραξης πολιτικής προσπαθούν να εισάγουν νομοθεσία για τον περιορισμό των
πρακτικών των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης που μπορεί
να οδηγήσουν στην κατάθλιψη, το άγχος και τη διαταραγμένη διατροφή των νέων»,
δήλωσε ο Bryn Austin, καθηγητής κοινωνικών και συμπεριφορικών επιστημών στο
Χάρβαρντ και κύριος συγγραφέας της μελέτης.
«Παρόλο που οι πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής
δικτύωσης μπορεί να ισχυρίζονται ότι μπορούν να
αυτορρυθμίσουν τις πρακτικές τους για να μειώσουν τις βλάβες στους
νέους, δεν το έχουν κάνει ακόμη,
και η μελέτη μας υποδηλώνει ότι έχουν συντριπτικά οικονομικά κίνητρα για να
συνεχίσουν να καθυστερούν να λάβουν ουσιαστικά μέτρα για την προστασία των
παιδιών», πρόσθεσε.
Οι ερευνητές εξέτασαν τον αριθμό
των χρηστών κάτω των 18 ετών στο Facebook, το Instagram, το Snapchat, το TikTok, το X (πρώην Twitter)
και το YouTube το 2022, ο οποίος βασίστηκε σε πληθυσμιακά στοιχεία από την
απογραφή των ΗΠΑ και σε στοιχεία ερευνών από την Common Sense Media και την Pew
Research.
Στη συνέχεια χρησιμοποίησαν δεδομένα από την
εταιρεία ερευνών eMarketer, που τώρα ονομάζεται Insider Intelligence, και την
Qustodio, μια εφαρμογή γονικού ελέγχου, για να εκτιμήσουν τα έσοδα κάθε
πλατφόρμας από διαφημίσεις στις ΗΠΑ το 2022 και τον χρόνο που περνούν τα παιδιά
ανά ημέρα σε κάθε πλατφόρμα.
Ένα μοντέλο προσομοίωσης κατασκευάστηκε
χρησιμοποιώντας τα δεδομένα για να εκτιμηθεί πόσα διαφημιστικά έσοδα κέρδισαν
οι πλατφόρμες από ανηλίκους στις ΗΠΑ.
Αρνητικός αντίκτυπος των μέσων
κοινωνικής δικτύωσης
Οι ερευνητές και οι νομοθέτες εστιάζουν εδώ και
καιρό στις αρνητικές επιπτώσεις που απορρέουν από τις πλατφόρμες των μέσων
κοινωνικής δικτύωσης, των οποίων οι προσωπικά
προσαρμοσμένοι αλγόριθμοι μπορούν να οδηγήσουν τα παιδιά σε υπερβολική χρήση.
Φέτος, νομοθέτες σε πολιτείες όπως η Νέα Υόρκη
και η Γιούτα εισήγαγαν ή ψήφισαν νομοθεσία που θα περιόριζε τη χρήση των μέσων
κοινωνικής δικτύωσης από τα παιδιά, επικαλούμενοι βλάβες στην ψυχική υγεία των
νέων και άλλες ανησυχίες.
Η Meta, στην
οποία ανήκουν το Instagram και το Facebook, έχει επίσης μηνυθεί από δεκάδες
πολιτείες επειδή φέρεται να συμβάλλει στην κρίση ψυχικής υγείας.
Οι πλατφόρμες δεν
δημοσιοποιούν πόσα χρήματα κερδίζουν από ανηλίκους.
Σε ένα έγγραφο του 2020, η Αμερικανική Ακαδημία
Παιδιατρικής δήλωσε ότι τα παιδιά είναι “μοναδικά ευάλωτα στις πειστικές
επιδράσεις της διαφήμισης λόγω των ανώριμων δεξιοτήτων κριτικής σκέψης και της
αναστολής των παρορμήσεων”.
“Τα παιδιά σχολικής ηλικίας και οι έφηβοι
μπορεί να είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τη
διαφήμιση, αλλά συχνά δεν είναι σε θέση να της αντισταθούν όταν αυτή
ενσωματώνεται σε αξιόπιστα κοινωνικά δίκτυα, ενθαρρύνεται από διάσημους
επηρεαστές ή παραδίδεται δίπλα σε εξατομικευμένο περιεχόμενο”, σημειώνεται στο
έγγραφο.
Εν τω μεταξύ, ο νόμος της ΕΕ
για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) περιλαμβάνει την
απαγόρευση της στοχευμένης διαφήμισης σε ανηλίκους σε διαδικτυακές
πλατφόρμες.
Σύμφωνα με τη μελέτη του Χάρβαρντ, το YouTube αποκόμισε τα μεγαλύτερα έσοδα από
διαφημίσεις από χρήστες ηλικίας 12 ετών και κάτω (866,8 εκατ. ευρώ),
ακολουθούμενο από το Instagram (724
εκατ. ευρώ) και το Facebook (123,9 εκατ. ευρώ).
Το Instagram, εν τω μεταξύ, απέκτησε τα
μεγαλύτερα έσοδα από διαφημίσεις από χρήστες ηλικίας 13-17 ετών (3,6 δισ.
ευρώ), ακολουθούμενο από το TikTok (1,8
δισ. ευρώ) και το YouTube (1,08 δισ. ευρώ).
Οι ερευνητές εκτιμούν επίσης ότι το Snapchat απέκτησε
το μεγαλύτερο μερίδιο των συνολικών διαφημιστικών εσόδων του 2022 από χρήστες
κάτω των 18 ετών (41%), ακολουθούμενο από το TikTok (35%), το YouTube (27%) και
το Instagram (16%).
gr.euronews.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου