Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2024

Ὁ ἅγιος Παΐσιος ὁ Ἁγιορείτης εἶδε σέ ὅραμα τόν χορό τῶν ὁσίων Πατέρων καί κάποιος ἀπό αὐτούς τοῦ εἶπε: «Εἶμαι ὁ Ἰσαάκ ὁ Σῦρος. Εἶμαι ὀρθοδοξότατος»

«Ὑπέρ πάντα τήν σιωπήν ἀγάπησον».

Ἀββᾶς Ἰσαάκ ὁ Σῦρος

Διαβάζετε Πατέρες, εἶναι γνήσια πνευματική τροφή καί ὁδηγοῦν μέ ἀσφάλεια στόν πνευματικό δρόμο. 

Ἅγιος Παΐσιος ὁ Ἁγιορείτης

Ἡ ἀγάπη τοῦ Ὁσίου Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου γιά τόν Ἀββᾶ Ἰσαάκ

Κάποτε πάλι, ἔλεγε ὁ ἅγιος Γέροντας Παΐσιος ὅτι, μελετῶντας τόν Ἀββᾶ Ἰσαάκ ἔμεινε σέ μία φράση του στοχαζόμενος καί προσευχόμενος γιά δύο ὁλόκληρες... ὧρες.

Ὁ Γέροντας Παΐσιος ὁ Ἁγιορείτης προτρέπει ὄχι μόνο τούς προχωρημένους ἡσυχαστές νά μελετοῦν τόν ἀββᾶ Ἰσαάκ ἀλλά καί τούς ἀρχαρίους. Γράφει σχετικά: «Πολύ θά σε βοηθήσει ὁ Ἀββᾶς Ἰσαάκ διότι καί τό βαθύτερο νόημα τῆς ζωῆς δίνει νά καταλάβει κανείς καί κάθε εἴδους μικρό ἤ μεγάλο κόμπλεξ καί ἐάν ἔχει ὁ ἄνθρωπος πού πιστεύει στόν Θεό, τόν βοηθάει γιά νά τά διώξει. Ἡ ὀλίγη μελέτη στόν Ἀββᾶ Ἰσαάκ ἀλλοιώνει τήν ψυχή μέ τίς πολλές της βιταμίνες». 

Γέροντος Παϊσίου Ἁγιορείτου, Ἐπιστολές, ἐκδ. Ἰερ. ησυχαστηρίου «Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Θεολόγος», Σουρωτή 1994, σελ. 69.

Κάθε πρόταση τῶν πατερικῶν κειμένων δέν κρύβει ἕνα ἀλλά πολλά νοήματα, καί καθένας τά καταλαβαίνει ἀνάλογα μέ τήν πνευματική του κατάσταση. Καλό εἶναι νά διαβάζη κανείς κείμενο καί ὄχι μετάφραση, ἐπειδή ὁ μεταφραστής ἑρμηνεύει τό πρωτότυπο ἀνάλογα μέ τήν δική του πνευματικότητα. Πάντως, γιά νά κατανοήση κανείς τούς Πατέρες, πρέπει νά σφίξη τόν ἑαυτό του, νά συγκεντρώση τόν νού του καί νά ζῆ πνευματικά, γιατί τό πνεῦμα τῶν Πατέρων γίνεται ἀντιληπτό μόνο μέ τό πνεῦμα. Εἰδικά οἱ Ἀσκητικοί Λόγοι τοῦ Ἀββᾶ Ἰσαάκ τοῦ Σύρου πολύ βοηθοῦν, ἀλλά χρειάζεται νά τούς μελετάη λίγο - λίγο, γιά νά ἀφομοιώνη τήν τροφή. 

«Ἄν πήγαινε κανείς στό Ψυχιατρεῖο καί διάβαζε στούς ἀσθενεῖς τόν Ἀββᾶ Ἰσαάκ, θά γίνονταν καλά ὅσοι πιστεύουν στόν Θεό, γιατί θά γνώριζαν τό βαθύτερο νόημα τῆς ζωῆς».

Χαρακτηριστικός εἶναι ὁ διάλογος πού εἶχε ὁ Γέροντας Παΐσιος μέ τόν ὅσιο Γέροντα ἀσκητῆ παπα - Τύχωνα. Νά πώς διηγεῖται ὁ Γέροντας Παΐσιος τό περιστατικό:

«Μιά μέρα μέ ρώτησε:

- Ἐσύ παιδί μου, τί βιβλία διαβάζεις;

Τοῦ ἀπάντησα:

- Ἀββᾶ Ἰσαάκ.

- Πά, πά , πά , παιδί μου, αὐτός ὁ ἅγιος εἶναι μεγάλος! Οὔτε ἕναν ψύλλο δέν σκότωνε ὁ Ἀββᾶς Ἰσαάκ.

Ἤθελε μέ αὐτό πού εἶπε νά τονίση τήν μεγάλη πνευματική εὐαισθησία τοῦ Ἁγίου».

Γέροντος Παϊσίου Ἁγιορείτου, Ἁγιορεῖται Πατέρες καί ἁγιορείτικα, ἐκδ. Ἰερ. ησυχαστηρίου «Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Θεολόγος», Σουρωτή 1993, σελ. 32.

Στόν βίο, τέλος τοῦ Γέροντος διαβάζουμε: «Συνιστοῦσε καί στούς λαϊκούς νά τόν διαβάζουν, ἀλλά λίγο - λίγο, γιά νά τόν ἀφομοιώνουν. Ἔλεγε ὅτι τό βιβλίο τοῦ Ἀββᾶ Ἰσαάκ ἀξίζει ὅσο ὁλόκληρη πατερική βιβλιοθήκη. Στό βιβλίο (τῶν ἀσκητικῶν τοῦ Ἁγίου Ἰσαάκ) πού διάβαζε, κάτω ἀπό τήν εἰκόνα τοῦ Ἁγίου, πού κρατᾶ στό χέρι του ἕνα φτερό καί γράφει, σημείωσε: «Ἀββᾶ μου, δός μου τήν πέννα σου νά ὑπογραμμίσω ὁλόκληρο τό βιβλίο σου». (Ἀξίζει δηλαδή νά ὑπογραμμισθῆ ὁλόκληρο τό κείμενο». 

(Ἱερομονάχου Ἰσαάκ, βίος Γέροντος Παϊσίου τοῦ ἁγιορείτου σελ. 248).

Γράφεται στό βίο τοῦ Γέροντος Παϊσίου ὅτι ὁ Γέροντας ἄκουσε κάποτε αὐτές τίς συκοφαντίες περί νεστοριανισμοῦ τοῦ Ἁγίου Ἰσαάκ. Λυπηµένος πολύ καί προσευχόµενος ἔλαβε ἄνωθεν πληροφορία περί τῆς ὀρθοδοξότητας τοῦ Ἁγίου.

«Καθισμένος στό πεζούλι ἔξω ἀπό τήν Σταυρονικήτα συζητοῦσε ὁ Γέροντας μέ προσκυνητές. Κάποιος θεολόγος ὑποστήριζε ὅτι ὁ ἀββᾶς ὁ Ἰσαάκ ὁ Σῦρος ἦταν Νεστοριανός. Ἐπανελάμβανε δυστυχῶς τίς γνωστές δυτικές ἀντιλήψεις.

Ὁ π. Παΐσιος προσπαθοῦσε νά τούς πείσει ὅτι εἶναι ὄχι μόνο ὀρθόδοξος, ἀλλά καί Ἅγιος, καί ὅτι οἱ ἀσκητικοί του Λόγοι ἔχουν πολλή χάρι καί δύναμη, ἀλλά ματαίως. Ὁ θεολόγος ἐπέμεινε πεισματικά στίς ἀπόψεις του. Ἔφυγε ὁ Γέροντας γιά τό Καλύβι του λυπημένος καί προσευχόμενος.

Ὅταν προχώρησε λίγο καί ἔφθασε στό σημεῖο πού εἶναι ὁ μεγάλος πλάτανος, «κάτι τοῦ συνέβη», ὅπως εἶπε, χωρίς νά θελήσει νά ἐξηγήσει τί ἀκριβῶς ἦταν αὐτό. Σύμφωνα μέ μαρτυρία εἶδε σέ ὅραμα τόν χορό τῶν ὁσίων Πατέρων νά περνᾶ ἀπό μπροστά του. Κάποιος ἀπό αὐτούς σταμάτησε καί τοῦ εἶπε: «Εἶμαι ὁ Ἰσαάκ ὁ Σῦρος. Εἶμαι ὀρθοδοξότατος. Πράγματι ὑπῆρχε στήν περιοχή μου ἡ αἵρεση τοῦ Νεστορίου, ἀλλά ἐγώ τήν καταπολέμησα». Ἀδυνατοῦμε νά ἐπιβεβαιώσουμε ἤ νά ἀπορρίψουμε τήν ἀξιοπιστία αὐτῆς τῆς μαρτυρίας. Πάντως ἀδιαμφισβήτητο εἶναι ὅτι τό «κάτι πού συνέβη» στόν Γέροντα ἦταν ὑπερφυσικό γεγονός πού τόν πληροφοροῦσε ξεκάθαρα περί τῆς ὀρθοδοξίας καί τῆς ἁγιότητος τοῦ ἀββᾶ Ἰσαάκ»[9]. 

[9] Ἱερομονάχου Ἰσαάκ, Βίος Γέροντος Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου, Ἅγιον Ὄρος, 2008, σελ. 259-260.

Μετά ἀπ' αὐτό στό µηναῖο τοῦ Ἰανουαρίου στίς 28, πού ἑορτάζεται ὁ Ἅγιος Ἐφραίµ ὁ Σῦρος πρόσθεσε τά ἑξῆς: «...καί Ἰσαάκ τοῦ µεγάλου ἡσυχαστοῦ καί πολύ ἀδικηµένου».

 

orthodoxia-ellhnismos.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Πρωταθλήτρια Ευρώπης η Ελλάδα στην υποκειμενική φτώχεια – Απογοητευμένοι οι Έλληνες

7 στους 10 Έλληνες νιώθουν φτωχοί Ως «υποκειμενική φτώχεια» ορίζεται η αντίληψη του ίδιου τού ατόμου για τη δική του οικονομική και υλική ...