Απόσπασμα:
«Αν η
επιστήμη θέλει να βοηθήσει την κοινωνία, οφείλει να αρχίσει από την ορθή ενημέρωση και προετοιμασία του Λαού, για την
συνειδητοποίηση των προβλημάτων και την κριτική στάση απέναντι στην
παραπλανητική εξουσία. Αλλ’ αυτό δεν έγινε.
Η επιστήμη, εξ άλλου, μπορεί να συμβάλει στη μετάσταση από την
απελπισία στην ελπίδα, αποκαλύπτοντας την τραγική αλήθεια και όχι συγκαλύπτοντας την ζοφερή πραγματικότητα.
Ο αληθινός διανοούμενος είναι, άλλωστε, ηγέτης και οφείλει να αναλαμβάνει τον
ρόλο του ηγέτη σε κρίσιμες στιγμές, συμπάσχοντας με τον ταλανιζόμενο συνάνθρωπο
και μαχόμενος για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Παρήγορο, εξ άλλου, είναι το παράδειγμα γιατρών, φαρμακοποιών ή και
φαρμακοεταιρειών, που παρέχουν δωρεάν εξετάσεις και
φάρμακα. Φέρνουν στην επιφάνεια το παράδειγμα γιατρών μας παλαιοτέρων
εποχών, που όχι μόνο εξέταζαν δωρεάν τους απόρους,
αλλά χορηγούσαν και τα αναγκαία φάρμακα στους φτωχούς ασθενείς τους.
Η συστράτευση αυτή στην αντιμετώπιση του πόνου και της ανάγκης, με την
περίθαλψη υποσιτιζομένων, ασθενών, και γενικά εμπεριστάτων είναι η
αυτοεπιβεβαίωση της επιστήμης.
Στο σημείο αυτό αναδύεται ο ρόλος της ορθοδοξοπατερικής
Θεολογίας και της Ιστορίας για την υποβοήθηση στην κατανόηση του πνευματικού
χαρακτήρα της κρίσης, αλλά και την προβολή προτύπων της παράδοσής μας, που
αποδείχθηκαν σωστικά σε κρίσιμες περιόδους, όπως π.χ. η μακρόσυρτη δουλεία.
Και δεν είναι μόνο τα καινοδιαθηκικά δεδομένα, αλλά και ο καταξιωμένος
στην Ελληνορθοδοξία κοινοβιακός
και κοινοτικός τρόπος υπάρξεως ως «πλησίον» (Λουκ. Κεφ. 10). Τα
αρχαιοελληνικά «κοινά» και τα μοναστικά κοινοβιακά μοναστήρια, που θεμελίωσαν
τις κοινότητες, παρήγαγαν όλη τη φιλάνθρωπη παράδοση του Γένους μας, από την
ενοριακή μέριμνα, ως τους Μεγάλους Ευεργέτες, που σήμερα, όπως φαίνεται, έχουν εκλείψει.
Η δημοσιονομική πολιτική είναι ανάγκη να αναλαμβάνεται από
προσωπικότητες πνευματικού ύψους, που ιεραρχούν το υλικό στο πνευματικό. Ο Homo
oeconomicus, που μας κληροδότησε η Ευρώπη,
πρέπει να γίνει homo spiritualis (Ε. Θεοδώρου).»
+ π. Γεώργιος Δ. Μεταλληνός ομ. καθηγητής Θεολογικής
Σχολής
(Πηγή: Περιοδική Έκδοση της
Εταιρείας Μελέτης Ελληνικού Πολιτισμού, “Νέος Ερμής ο Λόγιος” τ. 14, Φθινόπωρο
2016)

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου