Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς
Δεκάλογος της κατά Χριστόν νομοθεσίας
….«Να μην
κατασκευάσεις ποτέ ομοίωμα κάποιου απ’ όσα είναι στον ουρανό πάνω ή στη γη κάτω
ή μέσα στα νερά ώστε να τα λατρεύεις και να τα δοξάζεις σαν θεούς(Εξ. 20, 4-5).
Όλα αυτά είναι κτίσματα του μόνου Θεού, ο οποίος, στις έσχατες ημέρες, αφού
σαρκώθηκε σε παρθενική μήτρα, παρουσιάστηκε στη γη και συναναστράφηκε τους ανθρώπους(Βαρ.
3, 38), κι αφού έπαθε και πέθανε και αναστήθηκε για τη σωτηρία των ανθρώπων,
ανέβηκε με το σώμα Του στους ουρανούς και κάθισε στα δεξιά του Υψίστου
Θεού(Εβρ. 1, 3), με το οποίο σώμα θα έρθει πάλι με δόξα για να κρίνει ζώντες
και νεκρούς. Θα κάνεις λοιπόν την εικόνα Αυτού που έγινε άνθρωπος για τη
σωτηρία μας, από αγάπη σ’ Αυτόν, και μέσω της εικόνας θα θυμάσαι και θα
προσκυνήσεις Εκείνον, ανυψώνοντας το νου σου μέσω αυτής στο άξιο προσκυνήσεως
εκείνο σώμα του Σωτήρα, το οποίο κάθεται στα δεξιά του Πατέρα στον ουρανό. Θα
κάνεις επίσης και τις απεικονίσεις των Αγίων και θα τις προσκυνήσεις, όχι
σαν θεούς, γιατί αυτό είναι απαγορευμένο, αλλά εξαιτίας της σχέσεως και της
διαθέσεως και της υπερβολικής τιμής πρός αυτούς, καθώς ανυψώνεται ο νους μέσω
των εικόνων σ’ αυτούς.
Όπως κι ο Μωυσής έκανε τις εικόνες των Χερουβείμ και τις τοποθέτησε
μέσα στα Άγια(Εξ. 25, 17). Επίσης, τα Άγια των Αγίων ήταν εικόνα των
υπερουρανίων, ενώ το «κοσμικό Άγιο»(Εβρ. 9, 1), ήταν εικόνα όλου του κόσμου.
Όλα αυτά τα ονόμασε άγια ο Μωυσής, όχι για να δοξάσει τα κτίσματα, αλλά για να
δοξάσει μέσω αυτών τον κοσμοποιό Θεό.
Και συ λοιπόν δε θα θεοποιήσεις τις εικόνες του Δεσπότη Χριστού και των
Αγίων, αλλά μέσω αυτών θα προσκυνήσεις Εκείνον που μας έπλασε πρώτα κατ’ εικόνα
Του, κι υστέρα ευδόκησε από ανέκφραστη φιλανθρωπία να πάρει ο ίδιος την
ανθρώπινη εικόνα Του και με αυτήν να γίνει περιγραπτός. Και δε θα
προσκυνήσεις μόνο την εικόνα του Χριστού, αλλά και τον τύπο του Σταυρού Του.
Γιατί είναι σημείο πάρα πολύ μεγάλο και το τρόπαιό Του κατά του διαβόλου και
όλης της διαβολικής παρατάξεως»….
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου