«Εκτός
από τον τρόπο που αναφέραμε για την αντιμετώπιση του λογισμού, δηλαδή την άμεση και ταχεία απόκρουσή του, υπάρχει
και ένας άλλος. Αυτόν τον χρησιμοποιούσαν παλιά
έμπειροι και δοκιμασμένοι μοναχοί. Είναι ο διάλογος με την αμαρτία,
η λεγομένη «αντίρρηση» ή «αντιρρητικός πόλεμος», που συνίστατο στο να
επιτρέπουν στον λογισμό να προχωρήσει πέρα από την προσβολή στον συνδυασμό, για
να μελετήσουν την εξέλιξη κι όλες τις ενέργειές του και να τον πολεμήσουν μέσα
στην καρδιά τους.
Δεν είναι εύκολο
και κατορθωτό ούτε ακίνδυνο το πράγμα, γι’ αυτό και τότε ακόμη την μέθοδο αυτή δεν την
συνιστούσαν σε όλους, όπως φανερώνει το σχετικό περιστατικό με τον Αββά Ποιμένα
από το Γεροντικό. Αυτά για τους μεγάλους Αββάδες. Γιατί με κανέναν τρόπο δεν θα πρέπει να παραβλέπουμε την πονηριά και την
εμπειρία του διαβόλου, την πανουργία του. (Πολεμάει τον άνθρωπο από καταβολής
του).
Κι ο κάθε λογισμός έχει μέσα του δέλεαρ πολύ,
που ανταποκρίνεται στην φθαρμένη φύση μας και που δεν αντιμετωπίζεται εύκολα.
Είναι ένας χείμαρρος που κατακλύζει, παρασέρνει και καταποντίζει τα πάντα, αν
δεν τον σταματήσουμε εγκαίρως. Και το σταμάτημα γίνεται με την εγρήγορση και την χάρη της προσευχής. Η εγρήγορση και η προσευχή είναι τα δύο χέρια που
παλεύουμε με τον λογισμό.
Εδώ είναι σκόπιμο να τονίσουμε ότι η
προσευχή είναι το κύριο και το πιο αποτελεσματικό μέσο για την
αντιμετώπιση του λογισμού. Γιατί μία τέτοια στάση είναι
έμπρακτη ταπείνωση· ομολογία ότι η δύναμή μου είναι λειψή και ανίκανη και για
τούτο προσφεύγω σ’ Αυτόν που είναι ισχύς και οχύρωμα, όπλο και νίκη.
Η στάση αυτή της συντριβής και της προσφυγής
στην προσευχή είναι φυσικό κατόπιν να ελκύσει το έλεος του Θεού πλούσιο, να
στηρίζει εμένα και να απομακρύνει τον λογισμό ανίκανο να με βλάψει.
Ανάμεσα στις προσευχές η νοερά προσευχή είναι
το δυνατότερο και το πιο εύχρηστο όπλο».
Απόσπασμα
Μία συζήτηση με τον μακαριστό Γέροντα Εφραίμ της Ι. Μ.
Ξηροποτάμου († 5/12/1984 )
Καταγραφή από συντροφιά
φοιτητών.
Πηγή: «Αγιορείτικη
Μαρτυρία», εκδ. Ι.Μ. Ξηροποτάμου, τ.1, σ.19-24
Η φωτογραφία είναι από την ιστοσελίδα: pemptousia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου