Ἡ διδασκαλία ἐπίσης εἶναι δύο εἰδῶν: ἐξωτερικὴ καὶ ἐσωτερικὴ (κυρίως
πνευματική).
Ἡ ἐξωτερική διδασκαλία ἔγκειται στὴν μελέτη τῶν βιβλίων. Ἡ ἐσωτερικὴ ἐμβαθύνει καὶ ἐντρυφᾶ στὴν θεοσέβεια. Ἡ
ἐξωτερικὴ ἀποβλέπει στὴν ἀγάπη πρὸς τὴν ἀνθρώπινη σοφία. Ἡ ἐσωτερικὴ ὅμως στὴν ἀγάπη
πρὸς τὸν Θεό. Ἡ ἐξωτερικὴ στὶς πολυλογεῖς συζητήσεις. Ἡ ἐσωτερικὴ στὴν
προσευχή. Ἡ ἐξωτερικὴ στίς πονηρίες. Ἡ ἐσωτερικὴ στὴν θέρμη του πνεύματος. Ἡ ἐξωτερικὴ
στίς καλλιτεχνίες. Ἡ ἐσωτερικὴ στοὺς στοχαστικούς συλλογισμούς.
Ἡ ἐξωτερική «γνῶσις φυσιοῖ» (Α΄ Κορινθ. Η΄, 2). Ἡ ἐσωτερικὴ
ταπεινοφρονεῖ. Ἡ ἐξωτερικὴ γνώση τοῦ ἀνθρώπου
ἔχει περιέργεια γιὰ νὰ τὰ μάθει ὅλα. Ἡ ἐσωτερικὴ
γνώση τοῦ ἀνθρώπου προσέχει τόν ἑαυτὸ της καὶ τίποτε ἄλλο δέν ἐπιθυμεῖ παρά μόνο νὰ γνωρίσει τὸν Θεό, ὅπως εἶπε ὁ Δαυΐδ:
«… Σοὶ εἶπεν ἡ καρδία μου, Κύριον ζητήσω, ἐξεζήτησε Σε τὸ πρόσωπόν μου, τὸ
πρόσωπόν Σου, Κύριε, ζητήσω… (Ψαλμ. ΚΣΤ΄, (26,8).
Καὶ πάλι: «Ὄν τρόπον ἐπιποθεῖ ἡ ἔλαφος ἐπὶ τὰς πηγὰς τῶν ὑδάτων, οὕτως ἐπιποθεῖ
ἡ ψυχή μου πρός σε ὁ Θεός» (Ψαλμ. ΜΑ΄, (40.1,2).
Απόσπασμα από το άρθρο: Άγιος
Δημήτριος του Ροστώφ. Περί νοεράς προσευχής.
(Πόνημα τοῦ ἐν ἁγίοις Πατρός ἡμῶν Δημητρίου Ροστόβ καὶ
Γιαροσλάβ τοῦ Θαυματουργοῦ. Ετυπώθη στὰ τυπογραφεῖα τῆς Λαύρας Πετσέρσκη τοῦ
Κιέβου ἐν ἔτει 1853).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου