«Η άνοιξη είναι μια εποχή
ευχάριστη, μπορεί όμως να βλάψει πνευματικά όσους δεν προσέχουν. Έχεις δει
πως χοροπηδούν, βελάζουν και παιχνιδίζουν τα αρνιά, όταν οδηγούνται στη βοσκή.
Γιατί; Η ζωή παίζει! Παρόμοια ανάγκη για παιχνίδισμα αισθάνονται και οι
άνθρωποι, τόσο οι νέοι όσο και οι ηλικιωμένοι. Σ’ αυτό δεν υπάρχει τίποτα το
εφάμαρτο. Είναι ένα αίσθημα αθώο. Ο τρόπος,
ωστόσο, με τον οποίο το εκδηλώνουν οι περισσότεροι άνθρωποι δεν είναι εντελώς
αθώος. Η χαρά της ζωής!
Όταν τη βιώνουμε, οφείλουμε να ευχαριστούμε τον
Κύριο, που στη γη, τη γεμάτη πόνο και θλίψη εξαιτίας των αμαρτιών μας, έχει
αφήσει περιθώρια χαράς, για να μην πέφτουμε σε
απόγνωση. Δυστυχώς, όμως, δεν Τον ευχαριστούμε. Απεναντίας, επιδιώκοντας
άλογα την παράταση της χαράς, ξεφεύγουμε από
το δρόμο της σωτηρίας και επιστρέφουμε στον μάταιο τρόπο ζωής. Το χαρούμενο
παιχνίδισμα της ζωής είναι ευχάριστο, αλλά ασχολείται αποκλειστικά με το σώμα
και τις αισθήσεις, γι’ αυτό δημιουργεί τάσεις και διαθέσεις σαρκικές,
αισθησιακές.
Θέλουμε να κοιτάζουμε θεάματα ευχάριστα στο
μάτι, ν’ ακούμε ακροάματα ευχάριστα στο αυτί, να οσφραινόμαστε ευχάριστες
οσμές΄ κοντολογίς, θέλουμε ν’ αυξάνουμε τις
ευχάριστες εντυπώσεις των αισθήσεων. Ενδίδοντας, όμως, σ’ αυτές τις τάσεις και
διαθέσεις, δεν μπορούμε να διατηρήσουμε την εσωτερική πνευματική ζωή. Δίχως
άλλο την χάνουμε. Και μαζί μ’ αυτήν χάνουμε την καλή αγωνία για τη σωτηρία μας.
Τότε οι πονηροί λογισμοί, τα εμπαθή συναισθήματα και οι άλογες επιθυμίες
αρχίζουν πάλι να μας κυριεύουν, αναστατώνοντας τον εσωτερικό μας κόσμο.
Η μνήμη του Θεού φεύγει από το
νου μας. Η ειρήνη
εξαφανίζεται από την καρδιά μας. Και επιστρέφουμε μοιραία στη ζωή της ταραχής,
της συγχύσεως, της αμαρτίας. Η ψυχή μας, που ελέγχεται βασανιστικά από τη
συνείδηση, λέει: “Από αύριο θ’ αλλάξω ζωή!”. Αλλά το αύριο είναι χειρότερο από
το σήμερα, όπως και το μεθαύριο χειρότερο από το αύριο. Έτσι, μέρα με τη μέρα, βουλιάζουμε στη συνηθισμένη ζωή του κόσμου. Και
τελικά απελπιζόμαστε.
Όλος ο καρπός του σκληρού αγώνα που κάναμε, για
να βάλουμε την ψυχή μας σε τάξη, χάνεται. Και χάνεται για ένα μόνο λόγο: Επειδή
δεν λάβαμε προφυλακτικά μέτρα. Δεν αρνηθήκαμε
στις αισθήσεις μας κάποιες αθέμιτες απολαύσεις. Μα κι όταν
δοκιμάζαμε άλλες θεμιτές, δεν φροντίζαμε να διατηρούμε μέσα μας το φόβο του
Θεού. Σαγηνευτήκαμε, λοιπόν, από εξωτερικά πράγματα και παραμελήσαμε την
εσωτερική πνευματική εργασία.
Ο Κύριος να σε φυλάξει από το κακό αυτό!
Κάποιος λογισμός δυσπιστίας σ’ έχει κιόλας επισκεφθεί΄ μη χάνεις έδαφος! Αν δεν
υποχωρήσεις ούτε σπιθαμή, θα επιστρέψεις, με τη χάρη του Θεού, στον σταθερό σου
στόχο. Αν γυρίσεις πίσω, θα βρεθείς σε πολύ χειρότερη θέση από κείνη που ήσουνα
όταν άρχισες τη νέα σου ζωή.
Ο Χριστός παρομοιάζει μια τέτοιαν
υποτροπή και πτώση με την επιστροφή του δαιμονικού πνεύματος στο σπίτι, από το οποίο είχε
φύγει. Όταν, λέει, το ακάθαρτο πνεύμα βγει από τον άνθρωπο, περνάει από
ξερότοπους, ψάχνοντας ένα μέρος για να ξεκουραστεί, μα δεν βρίσκει. Τότε
αποφασίζει να επιστρέψει στην κατοικία του, δηλαδή στον άνθρωπο από τον οποίο
είχε φύγει. Έρχεται, λοιπόν, και τον βρίσκει αδειανό, καθαρό και στολισμένο.
Πηγαίνει και παίρνει μαζί του άλλα εφτά δαιμόνια,
πιο πονηρά από τον ίδιο, και μπαίνουν όλα στον άνθρωπο. Έτσι γίνεται η
κατάσταση του ανθρώπου χειρότερη από την προηγούμενη (Ματθ. 12: 43-45). Ο Θεός
να μας γλυτώσει από τέτοια συμφορά!»
(Από
το βιβλίο: «ΟΣΙΟΥ ΘΕΟΦΑΝΟΥΣ ΤΟΥ ΕΓΚΛΕΙΣΤΟΥ - Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ γράμματα σε μια
ψυχή», ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ, ΩΡΩΠΟΣ ΑΤΙΙΚΗΣ)
(Πηγή
ηλ. κειμένου: hristospanagia3.blogspot.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου