Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2021

"Ταπείνωση και υπομονή" Γερόντισσα Φιλοθέη

Απόσπασμα:

«Πώς τα καταφέραμε εμείς οι σύγχρονοι χριστιανοί και έχουμε ταυτίσει τη χριστιανική ζωή με το πνεύμα της καλοπέρασης, της άνεσης, της εύκολης λύσης! Μας διαφεύγει η πραγματικότητα, ότι η χριστιανική ζωή θέλει πόνο, θέλει κόπο, θέλει θλίψη· «δια πολλών θλίψεων δει ημάς εισελθείν εις την βασιλείαν του Θεού» (Πράξ. 14:22).

Δεν θα περάσουμε έτσι· «αβρόχοις ποσί» κανένας δεν θα σωθεί, αλλά μπορούμε να πάθουμε πολύ λιγότερα, αν προλαβαίνουμε και ταπεινωνόμαστε· πολύ λιγότερα. Αν ο Θεός έχει κανονίσει να περάσει η ψυχή εκατό πειρασμούς, αν η ψυχή προλάβει και ταπεινωθεί, ο Θεός θα αφήσει μόνο τους είκοσι· οι άλλοι ογδόντα δεν θα χρειάζονται πλέον.

Όταν πιστεύει κανείς ειλικρινά και εμπιστεύεται τον εαυτό του ολόκληρο στον Θεό, φτάνει στην αμεριμνησία μετά. Χίλια προβλήματα να έχει, δεν υποφέρει· λέει: «Ξέρει ο Θεός, δεν είμαι εγώ που θα τα λύσω!»

Αν εμείς λύναμε μόνοι μας τα προβλήματά μας, τι χρειάζεται ο Θεός; Αν προσπαθούμε να βρούμε τις λύσεις σε όλα τα θέματά μας, καταργούμε τον Θεό, ξέρετε. Γιατί γινόμαστε εμείς θεοί και κυβερνούμε εμείς και τον εαυτό μας και τον κόσμο· και φυσικά βλέπετε πού φτάσαμε. Και δεν υπάρχει πιο μακάρια κατάσταση από το να είναι κανείς αμέριμνος· μέσα στα βάσανά του, μέσα στα προβλήματά του, να έχει και αμεριμνησία ταυτόχρονα.

Λογαριάζουμε μόνοι μας και όσο λογαριάζουμε τόσο περισσότερα λάθη κάνουμε. Αλλά πρέπει να βρούμε έναν τρόπο, και ο τρόπος είναι ακριβώς αυτός: Κατ’ αρχήν να προβληματιστούμε. Θυμάστε, ο πάτερ Συμεών πολλές φορές έλεγε να ανησυχήσουμε, γιατί αυτό που τον ενοχλούσε, αυτό που τον πονούσε πολύ ήταν το ότι δεν ανησυχούμε την καλή ανησυχία για το ότι δεν πάμε καλά, δεν είμαστε χριστιανοί της πίστεως· ζούμε σαν αβάπτιστοι, και καθώς η αμαρτία σήμερα ισοπέδωσε τα πάντα, μπήκαμε και εμείς μέσα σ’ αυτό το λούκι και όλοι λέμε: 

«Τι μπορώ να κάνω εγώ τώρα;» Ο Θεός όμως δεν θα μας κρίνει με βάση τη δική μας λογική και το δικό μας φρόνημα και τα δικά μας τα μυαλά, ο Θεός θα μας κρίνει με βάση τις δικές του εντολές.

+++

Είμαστε και βιαστικοί, είμαστε και ανυπόμονοι και θέλουμε να επιτύχουμε αποτέλεσμα με τη δική μας την τακτική και προοπτική. Μας λείπει πολύ το στοιχείο της υπομονής, πάρα πολύ. Διάβαζα συμπτωματικά ένα χαριτωμένο περιστατικό που το διηγήθηκε ένας γιατρός που πήγαινε στο Άγιον Όρος και συνάντησε μέσα στο πλοιάριο έναν μοναχό· ο μοναχός αυτός είχε το χάρισμα της σιωπής, δεν μιλούσε καθόλου, αλλά καθώς τον έβλεπε τον γιατρό πολύ στενοχωρημένο, πολύ προβληματισμένο, έσπασε τη σιωπή του και του λέει: «Κάτι πρέπει να έχεις, είσαι στενοχωρημένος!» Έδωσε λοιπόν κουράγιο στον γιατρό, και αυτός του εξέθεσε το πρόβλημά του. Και του απαντά ο μοναχός: «Θα σου πω τρία πράγματα να έχεις υπ’ όψιν σου». «Τι, γέροντα;» «Το ένα», λέει, «να κάνεις υπομονή». Είπε ο γιατρός: «Α, αυτό εντάξει, από την κατασκευή μου είμαι άνθρωπος υπομονετικός και μπορώ να το κάνω». «Το δεύτερο, αν τσακίσει η πρώτη σου υπομονή, να κάνεις δεύτερη υπομονή». «Ε», λέει, «αφού μπορώ να κάνω την πρώτη, θα κάνω και τη δεύτερη. Το τρίτο», λέει, «γέροντα;» «Το τρίτο», λέει, «βάλε υπομονή». Και λέει ο γιατρός: «Εκείνη την ώρα λυπήθηκα λίγο, γιατί περίμενα να πει κάτι άλλο, αλλά και από την άλλη μεριά χάρηκα πάρα πολύ, γιατί λύθηκε το πρόβλημά μου». Δεν χρειαζόταν δηλαδή να κάνει κανένα θαύμα ο Θεός για να λυθεί το πρόβλημα το σοβαρό που είχε, απλά λίγη υπομονή να κάνει· και πήρε το μάθημά του με την τριπλή υπομονή.

Θα σας αναφέρω κάτι που άκουσα, αν θυμάμαι καλά, σε ένα μάθημα, την Ηθική, που το διδασκόμασταν στην πέμπτη τάξη του τότε εξατάξιου γυμνασίου. Εκεί ανέφερε, θυμάμαι, σε ένα κεφάλαιο ότι η υπομονή είναι η συνισταμένη όλων των αρετών, γιατί η υπομονή έχει μέσα της ταπείνωση, έχει ελπίδα, έχει αγάπη· δεν μπορεί να υπομένει κάποιος άνθρωπος χωρίς ταπείνωση και αγάπη, είναι αδύνατον· δηλαδή θα κάνει μια καταναγκαστική υπομονή που δεν θα είναι υπομονή, και γι’ αυτό τελικά θα οδηγήσει σε έκρηξη. Μέσα του θα έχει πολύ αρνητική κατάσταση και αντί να ηρεμεί η ύπαρξή του, θα αγριεύει ακόμη πιο πολύ.

Μόνο ο ταπεινός είναι πράος και ειρηνικός, καθώς ελπίζει στη λύση του προβλήματος άνωθεν, και γι’ αυτό ακριβώς και υπομένει και περιμένει. 

Πιστεύει ότι ο Θεός θα το λύσει πολύ καλύτερα από ό,τι ο ίδιος το προγραμματίζει. Και έχουμε πολλές φορές τέτοιες εμπειρίες και λέμε: «Δόξα τω Θεώ, που πρόλαβε ο Θεός και άλλαξε σχέδιο». Τι θα γινόταν, αν γινόταν όπως το θέλαμε εμείς; Θα καταποντιζόμασταν! Όλα αυτά φυσικά με την προοπτική της σωτηρίας της ψυχής μας· δεν μιλάμε δηλαδή εδώ πέρα μόνο για θέματα που βολεύουν την πρακτική, την καθημερινή ζωή.»

Από το βιβλίο: Φιλοθέης μοναχής, Προσεγγίζοντας τη διδαχή του πατρός Συμεών.

Συνάξεις κυριών. Πανόραμα Θεσσαλονίκης 2016, σελ. 67 (αποσπάσματα).

πηγή  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προκλητικός ἐμπαιγμός Κασσελάκη

Τοῦ Πρωτοπρεσβυτέρου π. Ἰωάννου Κ. Διώτη, Θεολόγου – Δημοσιογράφου – Συγγραφέως - Ἐκδότου (ὅπως ἐτίμησεν αὐτὸν ἡ Ἀκαδημία Ἀθηνῶν)   Ὁ ἐντε...