Τρίτη 25 Αυγούστου 2020

Η Βάπτιση Μυστήριο της Εκκλησίας για τους Γονείς . Ἐπιτρέπονται δύο ὀνόματα; - Μέρος Δεύτερο

συνέχεια από ΜέροςΠρώτο
Ο ΣΤΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΝΑΟΥ
Ὁ να­ός μας εἶ­ναι τό­πος ἱ­ε­ρός, ἀ­φι­ε­ρω­μέ­νος στή λα­τρεί­α τοῦ Θε­οῦ. Γι᾽ αὐτό σεβόμαστε τήν ἱ­ε­ρό­τη­τα καί τήν αἰ­σθη­τι­κή τοῦ να­οῦ. Κα­μι­ά «δι­α­κο­σμη­τι­κή» ἐ­πέμ­βα­ση δέν εἶ­ναι ἐ­πι­τρε­πτή στήν ἁ­γί­α κο­λυμ­βή­θρα, τόν δι­ά­δρο­μο τοῦ να­οῦ, τόν πρόναο καί γε­νι­κά τόν ἐ­σω­τε­ρι­κό ἤ τόν ἐ­ξω­τε­ρι­κό χῶ­ρο τοῦ να­οῦ. Μπο­ρεῖ­τε νά βά­λε­τε μί­α ἤ δύ­ο ἀν­θο­στῆ­λες στόν σο­λέ­α. Τίποτε ἄλλο!
Ὅλα τά ἄλλα πού «πρέπει»(;) νά ἀγοράσετε, χρησιμοποιῆστε τα στόν χῶρο πού θά παραθέσετε τό γεῦμα στούς καλεσμένους καί συγγενεῖς σας, ὄχι ὅμως στόν ναό!
Θυμηθεῖτε ὅτι ἡ μόνη φορά κατά τήν ὁποία ὁ Κύριος ἐπέδειξε ἱερή ἀγανάκτηση ἦταν ὅταν διαπίστωσε τή βεβήλωση τοῦ ναοῦ!
Τό ἴ­δι­ο ἰ­σχύ­ει γι­ά τίς φω­το­γρα­φή­σεις καί τά βί­ντε­ο τά ὁ­ποῖ­α ἐ­πι­τρέ­πο­νται κατ᾽ οἰ­κο­νο­μί­αν τὴν ὥ­ρα τοῦ Μυ­στη­ρί­ου.
Ὅ­μως οἱ ἐ­παγ­γελ­μα­τί­ες ἤ οἱ ἐ­ρα­σι­τέ­χνες φω­το­γρά­φοι καί λῆ­πτες πρέ­πει νά ἐ­νερ­γοῦν μέ δι­α­κρι­τι­κό­τη­τα, μέ σε­βα­σμό πρός τό τε­λού­με­νο μυ­στή­ρι­ο, χω­ρίς νά ἐ­νο­χλοῦν καί χω­ρίς νά με­τα­βάλ­λουν τόν Ἱ­ε­ρό Να­ό σέ στού­ντι­ο.
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΜΑΣ ΣΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ
Συ­χνά γι­νό­μα­στε μάρ­τυ­ρες ἀ­πα­ρά­δε­κτης συ­μπε­ρι­φο­ρᾶς στόν να­ό κα­τά τήν τέ­λε­ση μι­ᾶς βά­πτι­σης. Ἤρ­θα­με μέ τή θέ­λη­σή μας γι­ά ἕ­να δι­κό μας ἄν­θρω­πο· γι­ά νά προ­σευ­χη­θοῦ­με στόν Θε­ό νά στεί­λει τή χά­ρη του. Καί ἀ­ντί τῆς προ­σευ­χῆς, αὐ­τό πού πα­ρα­τη­ροῦ­με εἶ­ναι ὁ θό­ρυ­βος, οἱ συ­ζη­τή­σεις, ὁ ἐν­δυ­μα­το­λο­γι­κός σχο­λι­α­σμός, ἡ ἀ­δι­α­φο­ρί­α, οἱ ἄ­σκο­πες με­τα­κι­νή­σεις.
Ἄν ζού­σα­με ἄ­ρα­γε στήν ἐ­πο­χή τοῦ Κυ­ρί­ου καί μᾶς προ­σκα­λοῦ­σε νά πα­ρα­βρε­θοῦ­με στή βά­πτι­σή Του στόν Ἰ­ορ­δά­νη, ἐ­κεῖ ὅ­που ἔ­κα­νε αἰ­σθη­τή τήν πα­ρου­σί­α της ἡ Ἁ­γί­α Τρι­ά­δα, μέ τί εἴ­δους ἐμ­φά­νι­ση θά πη­γαί­να­με καί μέ ποιό τρό­πο θά στε­κό­μα­σταν καί πῶς θά συμ­με­τεί­χα­με; 
Καί στή βά­πτι­ση τοῦ παι­δι­οῦ σας ὅ­μως θά ἐ­πα­να­λη­φθεῖ τό ἴ­δι­ο συ­γκλο­νι­στι­κό γε­γο­νός! Στό ὄ­νο­μα τῆς Ἁ­γί­ας Τρι­ά­δας βα­πτί­ζε­ται! Τό Ἅ­γι­ο Πνεῦ­μα πα­ρί­στα­ται ἀ­ο­ρά­τως. Ἐ­κεῖ­νο ἐ­νερ­γεῖ τήν πνευ­μα­τι­κή ἀ­να­γέν­νη­ση τοῦ βρέφους.
Ὁ Ἱ­ε­ρός Να­ός δέν εἶ­ναι τό­πος ἐ­πί­δει­ξης ἀλ­λά ἐ­πι­κοι­νω­νί­ας μέ τόν Θε­ό. 
Ἡ μα­ται­ο­δο­ξί­α, ἡ χλι­δή, ἡ ἐ­ξε­ζη­τη­μέ­νη ἕ­ως καί προ­κλη­τι­κή ἐν­δυ­μα­σί­α δέν συμ­βι­βά­ζον­ται μέ τή χρι­στι­α­νι­κή μας ἰ­δι­ό­τη­τα καί προ­κα­λοῦν τήν ὀρ­γὴ τοῦ Θε­οῦ!
Ἄλ­λω­στε ἀ­πο­τε­λεῖ σχῆ­μα ὀ­ξύ­μω­ρο νά ἐρ­χό­μα­στε στόν ναό γιά νά βα­φτί­σου­με τό παι­δί μας, πού ση­μαί­νει νά ντυ­θεῖ «ἔν­δυ­μα ἀ­φθαρ­σί­ας», καί τήν ἴ­δι­α στι­γμή ἐ­μεῖς μέ τή δι­κή μας «ἐν­δυ­μα­σί­α» καί συ­μπε­ρι­φο­ρά νὰ προ­σβά­λλου­με τήν ἱ­ε­ρό­τη­τα τοῦ μυ­στη­ρί­ου καί νά προ­βάλλου­με τήν πνευ­μα­τι­κή γύ­μνι­α τῆς ψυ­χῆς μας!
ΜΕΤΑ ΤΗ ΒΑΠΤΙΣΗ
Ἡ ἀπόλουση. Τό νε­ρό τῆς κο­λυμ­βή­θρας εἶ­ναι ἁ­γι­α­σμέ­νο. Γι᾽ αὐ­τό καί δέν κα­τα­λή­γει στήν ἀ­πο­χέ­τευ­ση ἀλ­λά στό χω­νευ­τή­ρι τοῦ να­οῦ. Τό ἴ­διο πρέ­πει νά γί­νει καί μέ τά νε­ρά ἀ­πό τό πρῶ­το μπά­νι­ο τοῦ παι­δι­οῦ σας με­τά τρεῖς ἡ­μέ­ρες, κα­θώς καί τά πρώ­τα νε­ρά ἀ­πό τό πλύ­σι­μο τῶν ρού­χων του τά ὁ­ποῖ­α θά πλύ­νε­τε σέ μι­ά μι­κρή λε­κά­νη.
Ἄν πρα­κτι­κά δέν μπο­ρεῖ­τε νά τά φέ­ρε­τε στό χω­νευ­τή­ρι τοῦ να­οῦ, του­λά­χι­στον ἀ­δει­ά­στε τα στόν κῆ­πο γι­ά νά ἀ­πορ­ρο­φη­θοῦν στό ἔ­δα­φος. Βλέ­πε­τε ἡ εὐ­λά­βει­α, χω­ρίς νά ἐκπίπτει σέ τυ­πο­λα­τρί­α, γνω­ρί­ζει νά προ­σέ­χει καί τίς λε­πτο­μέ­ρει­ες.
Ἡ Θεία Κοινωνία. Τά νή­πι­α καί τά μι­κρά παι­δι­ά, βα­πτι­σμέ­να καί μυ­ρω­μέ­να, ἔ­χουν ἀ­νά­γκη τή συ­χνή Θεί­α Κοι­νω­νί­α καί ὄ­χι μό­νο «τίς τρεῖς ἑ­πό­με­νες Κυ­ρι­α­κές» με­τά τή βά­πτι­σή τους. Ὅ­ταν τά φέρ­νε­τε τα­κτι­κά στόν να­ό γι­ά νά κοι­νω­νοῦν, τούς προ­σφέ­ρε­τε ἀ­πό τήν τρυ­φε­ρή αὐ­τή ἡ­λι­κία τήν οὐ­ρά­νι­α τρο­φή τῆς ψυ­χῆς.
Χα­ρι­τώ­νο­νται. Τό σῶ­μα καί τό αἷ­μα τοῦ Χρι­στοῦ τά φυ­λάσ­σει ἀ­πό κά­θε κα­κό. Ἐ­πί­σης μα­θαί­νουν νά ζοῦν ὡς παι­δι­ά τοῦ Θε­οῦ, συ­νη­θί­ζουν καί δέν φο­βοῦ­νται οὔ­τε ἀ­ντι­δροῦν, ὅ­πως συμ­βαί­νει μέ κά­ποι­α παι­δι­ά πού οἱ μη­τέ­ρες τά φέρ­νουν σπά­νι­α γι­ά νά κοι­νω­νή­σουν.
Ἡ κατήχηση. Ἡ ζω­ή προ­έρ­χε­ται μό­νο ἀ­πό ζω­ή. Αὐ­τό ἰ­σχύ­ει ὄ­χι μό­νο γι­ά τή βι­ο­λο­γί­α, ἀλ­λά καί γι­ά τήν πί­στη. Τή δι­κή σας βι­ω­μα­τι­κή πί­στη κα­λεῖ­στε νά με­τα­δώ­σε­τε στό παι­δί σας καί νά τήν αὐ­ξή­σε­τε.
Μέ­σα σ᾽ ἕ­να χα­ρού­με­νο κλί­μα ἐ­μπι­στο­σύ­νης καί ἐ­λευ­θε­ρί­ας, θά τό μά­θε­τε νά κά­νει τόν σταυ­ρό του, νά ψε­λλί­ζει τίς πρῶ­τες προ­σευ­χές του, θά τοῦ δι­α­βά­ζε­τε ὄ­μορ­φες δι­δα­κτι­κές βι­βλι­κές ἱ­στο­ρί­ες, θά βι­ώ­σει μα­ζί σας τόν ἐκ­κ­λη­σι­α­σμό, τή λει­τουρ­γι­κή καὶ μυ­στη­ρι­α­κή ζω­ή, τό μυ­στή­ρι­ο τῆς πί­στε­ως!
Ἀρ­γό­τε­ρα, θά συν­δέ­σε­τε τό παι­δί σας μέ τήν ἐκ­κ­λη­σι­α­στι­κή κα­τή­χη­ση τῆς ἐ­νο­ρί­ας σας καί θά ἐ­πι­με­λη­θεῖ­τε τή συμ­με­το­χή του στίς κα­τη­χη­τι­κές συ­νά­ξεις τῆς ἐ­νο­ρί­ας σας. Εἶ­ναι ὁ χῶ­ρος ὅ­που μέ τήν κα­τάλ­λη­λη δι­α­παι­δα­γώ­γη­ση, θά θω­ρα­κι­στεῖ πνευ­μα­τι­κά τό παι­δί σας καί θά γνω­ρί­σει τίς ἀ­λή­θει­ες τῆς χρι­στι­α­νι­κῆς πί­στε­ώς μας.
Ἡ σύν­δε­σή του, ἐ­πί­σης, μέ ἕ­ναν κα­λό πνευ­μα­τι­κό Πα­τέ­ρα θά τό βο­η­θή­σει νά ἀ­πο­κτή­σει μι­ά ὑ­γι­ή καί ἰ­σορ­ρο­πη­μέ­νη προ­σω­πι­κό­τη­τα. Νά γί­νει ἕ­νας ἄν­θρω­πος τοῦ Θε­οῦ, ἕ­νας ἀ­λη­θι­νός ἄν­θρω­πος τοῦ Πνεύ­μα­τος.
Ἄν σέ κά­ποι­α ἀπ᾽ ὅ­λα αὐ­τά νι­ώ­θε­τε πώς ὑ­στε­ρεῖ­τε, ἡ φρο­ντί­δα σας, γι­ά τή χρι­στι­α­νι­κή ἀ­να­τρο­φή τοῦ παι­δι­οῦ σας, σᾶς δί­νει τήν εὐ­και­ρί­α νά κα­ταρ­τι­στεῖ­τε καί σεῖς πνευ­μα­τι­κά.
Ἀ­ξι­ο­ποι­εῖ­στε τό μο­να­δι­κό προ­νό­μι­ο πού ἔ­χε­τε ὡς γο­νεῖς νά ξα­να­γί­νε­τε παι­δι­ά μα­ζί μέ τά παι­δι­ά σας καί νά με­γα­λώ­σε­τε μα­ζί τους ἔ­χο­ντας τήν ὡ­ρι­μό­τη­τα τῶν με­γά­λων.
Ἡ δι­α­παι­δα­γώ­γη­ση τοῦ παι­δι­οῦ σας, κα­τά τό θέ­λη­μα τοῦ Θε­οῦ, θά γί­νει ἡ ὀ­μορ­φό­τε­ρη καί ἱ­ε­ρό­τε­ρη κα­θη­με­ρι­νή σας λει­τουρ­γί­α.
Ἡ ὀνομαστική ἑορτή. Οἱ ὀρ­θό­δο­ξοι δέν γι­ορ­τά­ζου­με τή βι­ο­λο­γι­κή γέν­νη­σή μας, ὅ­πως οἱ ξέ­νοι στά γε­νέ­θλι­α, ἀλ­λά τήν πνευ­μα­τι­κή ἀ­να­γέν­νη­σή μας πού ἔ­γι­νε στή βά­πτι­σή μας μέ τήν ὀ­νο­μα­στι­κή μας γι­ορ­τή.
Τά γε­νέ­θλι­α εἶ­ναι συν­δε­δε­μέ­να μέ τόν χρό­νο καί τή φθο­ρά, ἐ­νῶ ἡ γι­ορ­τή εἶ­ναι συν­δε­δε­μέ­νη μέ τό ὄ­νο­μα τοῦ Ἁ­γί­ου πού νί­κη­σε τόν χρό­νο καί τή φθο­ρὰ καί ζεῖ στήν αἰ­ω­νι­ό­τη­τα. Ἔ­τσι μέ τή γι­ορ­τή μας τήν προ­γευ­ό­μα­στε κι ἐ­μεῖς.
Ἡ ὀ­νο­μα­στι­κή γι­ορ­τή ἀ­κό­μη δέν εἶ­ναι ἀ­το­μι­κή μας ὑ­πό­θε­ση ὅ­πως τά γε­νέ­θλι­α, ἀλ­λά ἐκ­κ­λη­σι­α­στι­κό γε­γο­νός, γι­α­τί τήν ἴ­δι­α ἡ­μέ­ρα γιορ­τά­ζουν μα­ζί μας καί πολ­λοί ἄλ­λοι πι­στοί, ἀ­δελ­φοί μας, ποὺ ἔ­χουν τὸ ἴ­δι­ο ὄ­νο­μα μ᾽ ἐ­μᾶς· γι­ορ­τά­ζει ὁ­λό­κλη­ρη ἡ Ἐκ­κ­λη­σί­α.
Ἀ­γα­πη­τοί γο­νεῖς,
μέ αὐ­τές τίς ἐ­πι­ση­μάν­σεις σᾶς προ­τρέ­πω καί σᾶς ἐν­θαρ­ρύ­νω
Νά κα­τα­νο­ή­σε­τε τήν πνευ­μα­τι­κή δι­ά­στα­ση τοῦ μυ­στη­ρί­ου τοῦ Βα­πτί­σμα­τος. Ἡ βά­πτι­ση τοῦ παι­δι­οῦ μας εἶ­ναι μυ­στή­ρι­ο τῆς πί­στε­ως· πρά­ξη ἱ­ε­ρή τῆς Ἐκ­κ­λη­σί­ας καί ὄ­χι κοι­νω­νι­κό γε­γο­νός. Νά σε­βα­σθεῖ­τε τήν ἱ­ε­ρό­τη­τα τῆς ὥ­ρας καί νά συμ­με­τά­σχε­τε ὅ­πως ται­ρι­ά­ζει σέ συ­νει­δη­τούς πιστούς.
Τό μυ­στή­ρι­ο τε­λεῖ­ται ὅ­πως ἡ μα­κραί­ω­νη καί εὐ­λο­γη­μέ­νη πα­ρά­δο­ση τῆς Ἐκ­κ­λη­σί­ας κα­θο­ρί­ζει. Καί στά οὐ­σι­ώ­δη καί στά δευ­τε­ρεύ­ο­ντα.
Ὄ­χι ὅ­πως ἐ­μεῖς νο­μί­ζου­με ἐ­σφαλ­μέ­να ἤ θέ­λου­με ἀ­πό ἰ­δι­ο­τρο­πί­α ἤ ἀ­παι­τοῦ­με μέ κί­νη­τρο τήν κο­σμι­κό­τη­τα.
Ὁ­λό­ψυ­χα σᾶς εὔ­χο­μαι ἡ βά­πτι­ση τοῦ παι­δι­οῦ σας νά ἀ­πο­τε­λέ­σει γι­ά σᾶς καί τούς κα­λε­σμέ­νους σας μι­ά εὐ­λο­γη­μέ­νη εὐ­και­ρί­α ψυ­χι­κῆς ἀ­νά­τα­σης, θερ­μῆς προ­σευ­χῆς, οὐ­σι­α­στι­κῆς συμ­με­το­χῆς στήν πνευ­μα­τι­κή ἀ­να­γέν­νη­ση τοῦ παι­δι­οῦ σας!
Ο ΜΗ­ΤΡΟ­ΠΟ­ΛΙ­ΤΗΣ
† Ὁ Νέ­ας Σμύρ­νης ΣΥΜΕΩΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

"Στήν ψυχή, πού ὅλος ὁ χῶρος της εἶναι κατειλημμένος ἀπό τό Χριστό, δέ μπορεῖ νά μπεῖ καί νά κατοικήσει ὁ διάβολος"

« Ὁ μακαριστός Γέρων Πορφύριος εἶχε μία ὀρθοδοξότατη θεώρηση γιά τόν ἄνθρωπο (ἀνθρωπολογία).  Ἐκτός ἀπό μιά ἀλάνθαστη Χριστολογία – Θεολογία...