Πέμπτη 17 Ιουλίου 2025

Ἡ θέση τοῦ Ἁγίου Πορφυρίου γιά τίς ἐλεύθερες σχέσεις

Ο αγιότατος Όσιος γενικώς ήταν τελείως αντίθετος στις νεοορθόδοξες – νεονικολαϊτικές διδασκαλίες περί ελεύθερων σχέσεων με πρόσχημα την αγάπη. Γνώριζε ότι οι διδασκαλίες αυτές ωθούν τους ανθρώπους και μάλιστα τους νέους στον ερωτισμό, στην ελευθεριότητα, στις σαρκικές αμαρτίες και στις διαστροφές. Δυστυχώς, αυτές οι ιδέες εισβάλλουν στην Εκκλησία ως προοδευτικές, φιλελεύθερες, αντιπουριτανικές, αντιζηλωτικές και εκσυγχρονιστικές. Προωθούνται μέσω κακόδοξων Επισκόπων, «Πνευματικών χωρίς Άγιον Πνεύμα»259, μεγαλοσχήμων αρχιμανδριτών, ιερέων, καθηγητών Πανεπιστημίου, θεολόγων, κ.λ.π.

Ο ορθοδοξότατος Άγιος Πορφύριος δεν ήθελε να ακούσει καθόλου γι’ αυτά260. Κάποτε του έδωσαν ένα από τα κυκλοφορηθέντα βιβλία, που διατύπωνε νεονικολαϊτικές απόψεις. Το μελέτησε λίγο και μόλις αντιλήφθηκε το περιεχόμενό του, το απεστράφη με βδελυγμία λέγοντας: «τι είναι αυτά;!!…»261

Καταλυτική, απολύτως επιβεβαιωτική των ανωτέρω, είναι η σχετική ανακοίνωση - καταπέλτης του Ησυχαστηρίου του Αγίου Πορφυρίου ( Ι. Ησυχαστήριον Μεταμόρφωσις του Σωτήρος, Μήλεσι Αττικής). Σ’αυτήν δηλώνεται ξεκάθαρα η αντίθεση του Αγίου στις νεοορθόδοξες - νεονικολαϊτικές διδασκαλίες περί ηθικής απελευθερώσεως και ελευθέρου έρωτος262. «Φίλοι μας επληροφόρησαν», γράφει η ανακοίνωση του Ησυχαστηρίου του Οσίου, «ότι σε πρόσφατη διάλεξη, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, ο ομιλητής επεκαλέσθη ότι ο Άγιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης υποστήριξε τις ιδέες του (δηλ. του ομιλητή) σχετικά με την «ηθικήν απελευθέρωσιν» των νέων από τις επιταγές του Ευαγγελίου και των Αγίων. Από καθήκον έναντι της Αληθείας, η οποία βαναύσως κακοποιείται από τους υποστηρικτές τέτοιων ιδεών, φέρουμε σε γνώση των αδελφών χριστιανών ότι ο Άγιος Πορφύριος δεν απεδέχετο τέτοιες διδασκαλίες, όπως και γίνεται φανερό σαφέστατα από πάρα πολλές συμβουλές του και ιδιαίτερα από τους λόγους του, που περιέχονται στα βιβλία με τίτλο «Το πνεύμα το Ορθόδοξον είναι το αληθές» και «Ο Άγιος Πορφύριος για τα σεμινάρια Ψυχοδυναμικής», αλλά και από μαρτυρίες πολλών συμπολιτών μας, που έχουν δημοσιευθεί σε διάφορα άλλα βιβλία. Μπορούμε να διαβεβαιώσουμε με απόλυτη υπευθυνότητα τους αδελφούς μας ότι ο Άγιος Πορφύριος καταδίκαζε με ένταση τις διδασκαλίες περί δήθεν ηθικής απελευθερώσεως και ελευθέρου έρωτος, τις οποίες διδάσκουν διάφοροι ψυχολόγοι και Σχολές Ψυχολογίας. Το γεγονός ότι ο Χριστός συγχώρησε τους αμαρτωλούς, που είχαν υποπέσει σε τέτοιας φύσεως αμαρτήματα, καθόλου δεν σημαίνει ότι ενέκρινε τις αμαρτίες τους, διότι αυτήν την συγχώρεση την έδιδε μόνον όταν προϋπήρχε ειλικρινής μετάνοια και πάντοτε την συνόδευε με την συμβουλή «μηκέτι αμάρτανε». Το ίδιο συνέβαινε και με τον Άγιο Πορφύριο, ο οποίος συγχωρούσε μεν τον μετανοημένο αμαρτωλό, αλλά όμως δεν ενέκρινε σε καμία περίπτωση τα αμαρτήματά του. Είχε μάλιστα διώξει πολλούς οι οποίοι έρχονταν σε εκείνον απλά και μόνο για να υποστηρίζουν κατόπιν ψευδώς ότι είχαν την ευλογία του για τις ιδέες τους και τα έργα τους, ενώ αυτό δεν ήτο καθόλου αληθινό. Επίσης, ο Άγιος Πορφύριος εφιστούσε την προσοχή των πιστών, που προσήρχοντο σε εκείνον για να βοηθηθούν, στο ότι υπήρχαν μεταξύ τους και κάποιοι, οι οποίοι προσεποιούντο ευλάβεια για να «ψαρέψουν» θύματα, μεταξύ των αφελεστέρων εκ των επισκεπτών του»263.

Την ίδια θέση με τον Άγιο Πορφύριο απέναντι στον νεονικολαϊτισμό και την νεοορθοδοξία είχε και ο ορθοδοξότατος και ασκητικότατος Όσιος ΠαΪσιος ο Αγιορείτης. Όταν κάποτε ο Άγιος, ευρισκόμενος στο κελλί του στην Παναγούδα, δέχθηκε την επίσκεψη μαθητών ονομαστού νεονικολαΪτη - νεοορθοδόξου καθηγητού Πανεπιστημίου, τους έδιωξε χωρίς να τους δεχθεί καθόλου σε συνομιλία264.

259. Έτσι αποκαλεί ο Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος (11ος αι.) όλους όσοι παραποιούν την διδασκαλία της Αγίας Γραφής και των Αγίων Πατέρων και συνάμα τολμούν να αναλαμβάνουν τον ρόλο του Πνευματικού Πατρός.

260. Ο πατερικότατος και ασκητικότατος Όσιος, όπως ήδη αποδείξαμε, δίδασκε την καταπολέμηση της φιληδονίας, την άσκηση, την περιεκτική εγκράτεια (στο φαγητό, την σωματική ανάπαυση, κ.λ.π.), τη σωματική δραστηριότητα χάριν της αγάπης προς τον πλησίον, την καταπολέμηση της νωθρότητας που είναι αμαρτία, και τον Θείο έρωτα. Όλα αυτά είναι αντίθετα με τους νεοορθόδοξους - νεονικολαΪτες και τους διαδόχους τους μεταπατερικούς θεολόγους, που επιδοκιμάζουν την άνεση, την απουσία άσκησης, τον προγαμιαίο έρωτα και ανέχονται - δικαιώνουν τις κάθε είδους διαστροφές πριν και μέσα στον Γάμο. Κάποιοι από αυτούς δεν διστάζουν να συκοφαντούν τον Άγιο ότι τάχα επέτρεπε πλήρη ελευθερία συζυγικών σχέσεων μέσα στον Γάμο.

261. Μαρτυρία πνευματικού παιδιού του Οσίου Πορφυρίου (Προσωπική επικοινωνία του γράφοντος).

262. Ο Άγιος Πορφύριος για τις διδασκαλίες περί δήθεν ηθικής απελευθερώσεως και ελευθέρου έρωτος, http;/www.hristospanagia.gr/?p=47113, δημοσιεύθηκε στις 13 Οκτωβρίου 2015, Βλ. και την ανακοίνωση στον ιστότοπο του Ησυχαστηρίου: http:/www.porphyrios.net/%E1%BD%81.

263. Άγιος Πορφύριος , http:/www.porphyrios.net.

264. Μαρτυρία ιερέως πνευματικού παιδιού του Οσίου Παϊσίου που τότε φοιτούσε στην Αθωνιάδα Σχολή.

hristospanagia.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ἡ θέση τοῦ Ἁγίου Πορφυρίου γιά τίς ἐλεύθερες σχέσεις

Ο αγιότατος Όσιος γενικώς ήταν τελείως αντίθετος στις νεοορθόδοξες – νεονικολαϊτικές διδασκαλίες περί ελεύθερων σχέσεων με πρόσχημα την αγάπ...